Systemet mellan två stolar
En levnadsvis och levnadsglad bekant från Uppsala som hade ganska vida studier från kemi till statskunskap bakom sig berättade en gång hur hon klarade den muntliga tentan i konsthistoria (sannolikt grundkursen). Amanuensen vallade runt studenterna i universitets konstsamling och bad dem analysera de tavlor de hade framför sig. "Yvig men stram!" drog hon till med om någon barockmästare, "yvig men stram!" Amanuensen gjorde min av att vilja säga något, men stängde munnen och såg lite frånvarande ut. Det blev godkänt.
Orden kommer i minnet när jag väger Ikeakatalogens efterträdare i handen. Efterträdare? Ja, det är väl vad Systembolaget satsar på, med sin 174 sidor mastiga rundmålning av sitt sortiments lockelser. Här finns fruktiga och smakrika viner, kryddiga och mustiga, torra druviga och blommiga och fylliga och smakrika, i alla upptänkliga varianter, åtföljda av färgglada flaggor och små blå matsymboler.
Men något vin som anses vara yvigt men stramt finner jag inte. En tydlig miss.
Den nya katalogen har lanserats med reklamkonstens alla medel. Liksom nya romaner av Jan Guillou annonserades den i medierna en vecka innan den var tillgänglig i affärerna. Det är ett beprövat sätt att skapa efterfrågan.
Och innehållet presenteras på ett nästan bevekande pedagogiskt vis. Ja, till och med med vissa folkbildarambitioner. Den som vill dricka sydafrikanskt vin men som ännu inte vet hur Sydafrikas karta ser ut får även sin kunskapstörst både väckt och släckt. Och den som funderar på vilket vin som passar till grönsaker får en lite blå rödbeta till ledning. Inte ens den mest medelbegåvade vinokunnige ska behöva känna sig osäker och rädd när han ger sig in i den okända vingården.
Den nervöse förstagångsvärden som hjälplöst blickar på tre inköpta buteljer får också god ledning i uppslagsdelen. Här lär han sig till exempel "Is. Oumbärlig vid drinkblandning. Ju färskare is desto bättre." Men kanske ökar en sådan rad bara stressen. När var det han fyllde på plasttråget i frysen? Tänk om isen har gått över sistadatum? Hjälp!
Hjälp tänker nog också den som ser hur Systembolaget försöker anpassa sig så att man både kan leka monopol och marknad. "Därför gör vi reklam!" har Systembolaget förklarat i stora reklamkampanjer. Bevarat monopol ska bevara de alkoholpolitiska målen, samtidigt som människor inte ska behöva märka av att det är ett monopol. Systembolaget förenar både kommersens och politikens avigsidor, skulle en cyniker säga.
Jaja. I ett personligt brev till konsumenten frågar vd Anitra Steen på sidan två om jag har förslag till hur katalogen kan förbättras.
Ett förslag har jag. Nästa gång vill jag se ett vin som är "yvigt men stramt".