Prisad Kalmarson

Ledare • Publicerad 12 november 2003

På tisdagskvällen utsågs en av Kalmars mest framgångsrika söner till ”årets ledare” av tidningen Affärsvärlden: Lars-Johan Jarnheimer. På kort tid har han blivit koncernchef i en av Sveriges nyskapande företagssfärer: Stenbecks.

Bakgrunden är onekligen bred. Sedan examen 1992 har han hunnit med arbete i många branscher: Ikea, Hennes & Mauritz, Saab och så Stenbecks olika verksamheter.

Den gemensamma nämnaren är onekligen marknadstänkandet. Vi minns det i smått i TV-reklamfilmerna, det har tillämpats även i stort.

Mycket av Sveriges näringsliv arbetar på mer eller mindre stelnade villkor. En av Jan Stenbecks stora förtjänster var att han öppnade nya ännu otämjda marknader, fria för nyskapande.

Det är i sådana miljöer entreprenörstänkandet växer. Det är sådana miljöer vi behöver mer av.

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.