unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Ordning på totalentreprenad

Samtidigt som behovet ökar av ordningsvakter chockhöjs priset för utbildningen. Konsekvensen är att utbildningen flyttas helt ut från polisen till auktoriserade företag.
När regeringen efterlyser fler ordningsvakter chockhöjs samtidigt utbildningsavgifterna.
När regeringen efterlyser fler ordningsvakter chockhöjs samtidigt utbildningsavgifterna.
Foto: Claudio Bresciani/TT
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.

Det råder uppror hos landets ordningsvakter. Samtidigt som politiker från regering till opposition talar om att ge ordningsvakter nya befogenheter väljer polisen att höja avgiften för den två veckor korta utbildningen från 8000 kronor till 22875 kronor. Motiveringen är att avgiftsförordningen stadgar att utbildningen ska vara självfinansierad och att avgifterna inte justerats på flera år.

Kursen berättigar inte till studiemedel och för den som sedan vill komplettera kunskaperna med arenautbildning får punga ut ytterligare 11 000 kronor och den som vill lägga till kunskaperna för att vara säkerhetskontrollant blir 8250 kronor fattigare.

Vad som inte nämnts i många av de texter som uppmärksammat chockhöjningen är att flera utbildningsföretag i dag har polismyndighetens tillstånd för att genomföra utbildningen. Denna delegation skedde när polisen inte hade möjligheten att utbilda ordningsvakter i takt med den snabbt växande efterfrågan. När lagen skrevs var ordningsvakter tänkta att komplettera polisen vid cirkusar och festivaler medan de i dag allt mer får rollen som en kommunalt betald polis. Exempelvis på Kvarnholmen i Kalmar.

Om utbildningsföretagens betydligt lägre taxor står sig lär i stort sett hela utbildningen flyttas över från polisen till de privata företagen. Det ligger en stor skillnad mot att exempelvis Linnéuniversitetet bedriver polisutbildning på uppdrag från polisen.

Öppenhet och insyn är av särskilt värde när det gäller just utbildning av ingripandepersonal. Polisutbildningens och polisens anställda har meddelarfrihet och kan vända sig anonymt till pressen för att avslöja allvarliga missförhållanden. Någon efterforskning av källan får där inte ske.

Bristen på öppenhet är också ett problem när det gäller ordningsvakter. De är vanligen anställda av bolag och saknar själva meddelarskydd. Lojalitetskonflikter kan lätt uppstå mellan det brottspreventiva uppdraget och betalarens intressen, exempelvis en restaurang.

Sverige är stundom ett märkligt land. Där valfrihet och alternativ är viktiga diskuterades förbud mot vinster. Och där våldsmonopol är normen sker privatiseringen av myndighetsutövningen som hastigast.