GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Läromedel håller inte måttet

Det är inte konstigt att svenska elever inte tillägnar sig kunskaper när nivån i läroböckerna är så låg. En ny granskning av läromedel i religionsämnet visar på oacceptabla brister.
Ledare • Publicerad 2 juli 2022
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.

Claphaminstitutet, ett institut på kristen grund, har i en rapport granskat läromedel i religionskunskap för mellan- och högstadiet och vilken kunskap om kristendomen som förmedlas i dem. Rapporten kommer inför hösten nya kursplaner och reviderade läroplan.

I flera av läromedlen för högstadiet framkommer exempelvis en samtida och politiserad syn, där det påstås att kristendomen föddes i Palestina – en benämning som inte uppkommer förrän senare – och där antikens judar tecknas i mörka drag. I ett antal läromedel utelämnas eller beskrivs alltför skissartat det faktum att Jesus var jude.

Barn och unga behöver lära sig om kristendom och religion.Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix / TT
Barn och unga behöver lära sig om kristendom och religion.Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix / TTFoto: Gorm, Kallestad

Riktigt märkligt är det att det förekommer att kristendomens gud stavas just med litet g, men islams Gud (Allah) stavas med stort G och stort A. Det är tendentiöst och har uppenbarligen kunnat passera ett förlags ögon. Hur kommer det sig?

Mest anmärkningsvärt är ändå att alltför många av de granskade läromedlen vittnar om en total okunskap om bibelvetenskapliga elementa. Det är kunskap på konfirmandnivå att veta att Messias betyder den smorde, och inte kung eller räddare, samt att Maria från Magdala och Jesus inte var gifta.

Påfallande är även att kunskapsförmedlingen ofta sammanfattar kristendomen utifrån en liberalteologisk och existentiell kristendomsförståelse. Den trostolkningen må många omfatta, men eftersom skolans uppdrag är att förmedla insikter om kristendomens mångfald i historia och nutid samt kärnan i den, så blir det missvisande.

Lika påfallande är att läromedlen ofta beskriver kristendomen som ”mystisk”, att man inte kan förstå ”med förnuftet” eller att det är ”omöjligt att begripa”. Som om tvåtusen år av teologi-och filosofihistoria där begrepp definierats, trosläror utformats och övertygelser formulerats och utvecklats, inte fanns att ösa ur.

Polariseringen mellan tro och vetande är även den missvisande. Genom historien har naturvetenskapen utvecklats genom personer som varit kristna, som Carl von Linné. Att måla upp kristendomens historia enbart genom att räkna upp inkvisition och häxbränningar är ensidigt och felaktigt.

”Kristendomen och det judisk-kristna kulturarvet har en särställning i vårt land – såväl i förfluten tid som i samtiden. Om läromedlen i religion är så undermåliga innebär det därför att det inte enbart är kunskapsförmedlingen som uteblir, utan barn och unga berövas tolkningsnycklar till det egna kulturarvet.”

Kristendomen och det judisk-kristna kulturarvet har en särställning i vårt land – såväl i förfluten tid som i samtiden. Om läromedlen i religion är så undermåliga innebär det därför att det inte enbart är kunskapsförmedlingen som uteblir, utan barn och unga berövas tolkningsnycklar till det egna kulturarvet.

Rapporten visat otvetydigt att flera av läromedelsförfattarna inte alls behärskar sitt ämne. Claphaminstitutets granskning måste leda till en uppföljning av Skolverket och lärarnas intresseorganisationer. Likaså behövs en ordentlig debatt om vikten av religionsämnet i allmänhet och kristendomsundervisningen i synnerhet.

Behandlas verkligen andra skolämnen så slapphänt? Ligger i de uppenbara brister som fått passera hos välrenommerade förlag en förförståelse i vilken religion och kristen tro förpassats till historien och inte anses höra hemma i ett modernt samhälle bland upplysta människor? Det ligger nära till hands att tro. Gör om, gör rätt, som Claphaminstitutet skriver i rapporten.

Annika BorgSkicka e-post
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.