Annons

Kunskap är en väg in i samhället

En gedigen och obligatorisk kurs i samhällskunskap skulle ge nyanlända invandrare nycklar till det liberala och pluralistiska majoritetssamhället.
Ledare • Publicerad 21 mars 2023
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.
Regeringen vill stärka samhällsorienteringen för nyanlända.
Regeringen vill stärka samhällsorienteringen för nyanlända.Foto: Fredrik Sandberg/TT

En Sverigekurs för nyanlända invandrare? Ja, varför inte. Planen som integrationsministern Johan Pehrson (L) presenterade under Liberalernas riksmöte i helgen innebär att de samhällskunskapskurser som redan finns ska göras mer gedigna, och dessutom avslutas med ett prov.

Det som finns på plats i dag är dels en mycket översiktlig samhällsintroduktion på en dag för asylsökande, samt en samhällsorientering på hundra timmar som man berättigas till om man har fått uppehållstillstånd och har ett etableringsprogram från Arbetsförmedlingen.

Annons

Pehrsons förslag kommer inte ur tomma intet. En sådan satsning utlovades redan i Tidöavtalet, som stipulerar att en utredning bland annat ska föreslå hur en sådan kurs kan göras obligatorisk och hur deltagandet dessutom kan göras till en förutsättning för diverse bidrag.

Att de som uppehåller sig i Sverige, eller flyttar hit, faktiskt också förväntas lära sig grundläggande fakta om det svenska samhället och hur det fungerar innebär på lång sikt att främja integrationen. Dit hör sådant som kunskap om rättigheter, skyldigheter, lagar och värderingar. En ordentlig introduktion i Sverigekunskap är att ge de nyanlända nycklar till det liberala och pluralistiska majoritetssamhället.

”För den som kommer till Sverige från ett annat land och kultur vore det en hjälp att redan från början få en inblick i och förståelse för sådant som kan vara svårt att tillägna sig på egen hand.”

Även den som är född och uppvuxen i Sverige förväntas ju lära sig detsamma. Normer och värderingar tillägnar sig barn genom sina föräldrars uppfostran, och i skolan läser eleverna samhällskunskap samtidigt som svenska skolor har ett demokratiskt uppdrag.

Hur väl det kommer kunna fungera beror dock på hur det hela faktiskt utformas. Ännu har inga konkreta utredningsdirektiv presenterats.

Det vore väl långtgående att se ett avklarat prov som ett krav hugget i sten, förutan vilket det blir ett totalt stopp. Även om Pehrson nämnde möjligheten att kunna göra en ”omtenta” om någon misslyckas med provet bör ett sådant prov nog inte ses som absolut i samma bemärkelse som, säg, ett körkort eller jägarlicens. Det kommer sannolikt behöva finnas en flexibilitet i systemet som tar hänsyn till individuella omständigheter.

Till exempel kommer en del nog att förmodligen inte ens ha förutsättningarna att klara av ett sådant prov. Då måste det finnas ett rimligt utrymme för att hantera även sådana fall.

Samtidigt behöver man undvika en situation där kursen urartar till något som deltagarna bara betraktar som en oviktig formalitet, som vore det lektioner man kan gå till och "vänta ut” utan att bemöda sig om att ta till sig undervisningen eller försöka klara provet.

För den som kommer till Sverige från ett annat land och kultur vore det en hjälp att redan från början få en inblick i och förståelse för sådant som kan vara svårt att tillägna sig på egen hand.

Det bör också vara perspektivet när denna kurs tas fram. Ett verktyg för att underlätta integrationen, inte ett system för att skapa oro.

Thomas HermanssonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons