GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Kommission utan kraft

Den välkomna elektrifieringen av vägnätet kräver inte bara utbyggd infrastruktur i form av laddstolpar och elvägar, som Elektrifieringskommissionen nu föreslår, utan även en trygg och pålitlig elförsörjning.
Ledare • Publicerad 29 december 2021
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.
Så kallade elvägar är en del av kommissionens förslag.
Så kallade elvägar är en del av kommissionens förslag.Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Tidigare denna vinter blev det stor uppmärksamhet när det rapporterades om elbilar som blivit stående på snöiga vägar efter att kylan slagit ut deras batterier. I efterhand visade det sig förvisso att det ”förmodligen” inte handlade om så många elbilar som blivit stående.

Men berättelsen som fick spridning sätter fingret på vad som för många bilister, i synnerhet de som bor på landsbygden med dess stora avstånd, upplever som en osäkerhetsfaktor när det kommer till elfordon. En bil som drivs på bensin kan fyllas på med nytt bränsle på någon minut. För elbilsbatterier handlar det istället om många timmar, om man laddar i ett vanligt uttag. Eller runt en halvtimme om man har tillgång till en snabbladdare.

Det finns en kontrast mellan tryggheten i det bekanta och det många upplever som nymodigheternas opålitlighet. Där finns således en av de trösklar som behöver överbryggas för att fler svenska ska kunna gå över till elbilar i framtiden. Något som kommer bli viktigt om Sverige ska kunna nå de uppsatta klimatmålen.

Även om bilar med laddkontakt ännu bara utgör cirka fem procent av alla personbilar idag, utgör elbilar och laddhybrider ungefär hälften av alla nyregistrerade bilar årligen. Sakta men säkert tycks de alltså på sikt vara på väg att ersätta bensinbilar, lika säkert som manuellt växlade bilar konkurreras ut av automatiska. Det är en utveckling som sätter press på den fortsatta nyelektrifieringen av Sverige. Inte bara behövs på längre sikt möjligheter att snabbt ladda sin bil – det måste också finnas en väl utbyggd infrastruktur för att ladda bilen var man än befinner sig i landet.

”Elektrifieringskommissionen presenterade under tisdagen dess handlingsplan för elektrifiering av de mest trafikerade vägarna i Sverige.”

Här har nu viktiga steg tagits av den av regeringen initierade Elektrifieringskommissionen – som består av representanter för olika berörda aktörer inom näringslivet – som under tisdagen presenterade dess handlingsplan för elektrifiering av de mest trafikerade vägarna i Sverige. Det gäller bland annat utbyggnad av laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas längs större vägar, vilket ska underlätta för en grön omställning av de tunga transporterna.

Därtill ska elnätsbolagen säkerställa nätkapacitet för laddinfrastrukturen, och en permanent elväg ska byggas på vilken de tunga fordonen laddas när de kör på den.

Förslagen som sådana är behövliga. Förvisso kan man notera ett fokus på just tung transport. Därtill förbigås med tystnad det pikanta problem Sverige just nu står mitt i, nämligen frågan om elbrist, höga elpriser och tillförlitlig eller planerbar elproduktion. I en direkt fråga från från DN huruvida detta inte hotar omställningen till elbilsflottor gav infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) ett icke-svar om att ”det inte finns någon återvändo” och att ”elektrifiering är det som gäller”. Men problemet är inte viljan till omställning, utan möjligheterna.

När ministern därefter irrade in sig i ett resonemang om att ”man måste komma ihåg att vi under lång tid har haft väldigt låga elpriser i Sverige” blev det en uppläxning som nog inte går hem i stugorna som under vintern värmts upp för dyra pengar, eller rentav stått kalla hos pensionärer eller ensamstående föräldrar som inte haft råd att slå på värmen.

Kort sagt: Att fortsätta elektrifiera vägnätet är positivt, men för att det ska lyckas behövs också inte minst en tryggad energiförsörjning.

Thomas HermanssonSkicka e-post
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.