Annons

Kalmar kapas av om Bromma stängs

Var finns Socialdemokraternas hela Sverige-perspektiv i Brommafrågan?
Ledare • Publicerad 21 april 2021
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.

När frågan om en fjärde start och landningsbana på Arlanda diskuteras invänder alltid någon varför Arlanda behöver en bana till medan Europas största flygplats, Heathrow, bara har två banor.

För alltid inställda flyg. Regeringen vill stänga Bromma flygplats.
För alltid inställda flyg. Regeringen vill stänga Bromma flygplats.Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

Som vanligt finns det ett logiskt svar. Sverige har en intensiv inrikestrafik av den enkla anledningen att avstånden är långa. Därför ankommer planen till Arlanda tidigt på morgonen och avgår ungefär samtidigt på eftermiddagen. Och därför finns det också behov av en flygplats till i Stockholm, i Bromma, för att sammantaget möjliggöra kommunikation till Kiruna, Lycksele, Umeå, Hagfors, Malmö och Kalmar.

Annons

Bromma är i sig älskat av få. Den som föraktfullt talar om direktörsflyget till Bromma har varken gått i hällande regn till flygplanen än mindre köat tillsammans med stressade hårt arbetande ingenjörer, byggnadsarbetare och universitetsanställda som arbetat en dag i huvudstaden och som ska kliva på slitna mindre flygmaskiner för att återvända hem.

Få tar flyget till Bromma eller till Arlanda av andra skäl än att de måste.

Mellan Stockholm och Göteborg borde ett fungerande klimatvänligt järnvägssystem lätt kunna konkurrera ut ett mindre miljövänligt flyg där resan också inkluderar stressiga säkerhetskontroller och krångliga anslutningar. Osäkerheten kring förseningar har dock bidragit till att flyget även på den sträckan ter sig konkurrenskraftigt.

Från Kalmar eller Östersund är det emellertid i praktiken ogörligt att resa till Stockholm över mötesdagen med tåg. Lägg därtill Kalmars omland. Sedan flygplatsen i Oskarshamn lades ned får industrins resenärer börja sina resa norrut med att resa söderut till Kalmar Öland Airport.

Saken kan formuleras så här: Ska myndigheter, kvalificerade verksamheter och högre utbildningar finnas i Kalmarregionen måste staden vara påkopplad på ett nationellt infrastrukturnät. Dels för att man ska kunna flyga ut. Dels för att andra ska kunna flyga in! Zoommöten via nätet kan inte ersätta alla konferenser och sammanträden.

När regeringen nu deklarerar att Bromma ska läggas ned motiveras det utifrån ett grönt Stockholmsperspektiv. Flygplan ska ersättas med bostäder. Bakom Brommamotståndet finns inte bara Miljöpartiet utan också lokala intressen - Handelskammaren - som saknar ett nationellt helhetsperspektiv. Men huvudstaden behöver också den trygghet som två olika flygplatser ger när det gäller kommunikationer.

”Det är ingen slump att regeringens besked kommer nu.”

Det är ingen slump att regeringens besked kommer nu. Klimatminister Per Bolund (MP) hänvisar till att flyget om uttrycket tillåts tappat mark, men det beror till stor del på pandemin. Och utfästelserna om att investeringar ska möjliggöra en överflytt från Bromma till Arlanda ter sig vaga och oprecisa. Risken för att avgångar till svenska mellanstora städer trängs ut av de stora bolagens utrikesflyg diskuterades inte.

I Kalmar har det funnits en betydelsefull politisk enighet kring flygets betydelse. Kommunstyrelsens ordförande Johan Persson (S) har trotsat regeringens linje om flygskatt och även varnat för en Brommanedläggning. Nog för att regionen - ägaren - framstår som något passiv när det gäller elektrifiering, men flygplatsen var också tidigt ute med att satsa på klimatsmartare flygresor med biobränsle.

Men det är strategier och perspektiv som ignoreras när gröna väljargrupper i huvudstadsregionen väger tyngre än den svenska landsortens intressen.

Martin TunströmSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons