GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ingen naturlig död för bensinmackarna

Landets drivmedelsstationer ges inte tid att utvecklas i takt med förändrad efterfrågan. Snabbt ska de avvecklas, och landsbygden är som vanligt förloraren.
Ledare • Publicerad 30 juli 2021
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.
En nedlagd och övergiven bensinmack. En allt vanligare syn på mindre orter.
En nedlagd och övergiven bensinmack. En allt vanligare syn på mindre orter.
Foto: Hasse Holmberg / TT

På söndag får Sverige en ny standardbensin. Det är på grund av att reduktionsplikten höjs som E10 blir det nya normala och ska finnas på alla mackar. Ett steg i att hjälpa fordonsflottan att bli mer klimatvänlig, eller ja, straffa gamla bilar och bensinmackar för att de fortfarande existerar. År 2030 ska minst 60 procent av den bensin och diesel som används vara fossilfri.

”Många ryser vid tanken på pumplagen från 2005. Baserad på miljöpartistisk logik skulle alla mackar tvingas att tillhandahålla förnybara drivmedel, el räknades inte, eller lägga ned”

I ivern att göra inhemska transporter till en mindre del av landets utsläppssamvete har ett antal styrmedel testats med bensinmackar som spelbrickor. Många ryser vid tanken på pumplagen från 2006. Baserad på miljöpartistisk logik skulle alla mackar tvingas att tillhandahålla förnybara drivmedel, el räknades inte, eller lägga ned. Etanolpumpar var billigast att nyinstallera och de egenägda mindre mackarna med små marginaler ställes inför en övermäktig utgift. Många gav upp och lade ned. Andra tog lån, installerade en pump, och såg den snabbt bli obsolet. Det började talas om mackdöden med allvarlig stämma.

Utvecklingen var dock redan pågång. Folk har flyttat från landsbygden. Bilar får större tankar som man kan färdas längre på, till en mack i stan som tillhör en kedja där man får rabatt och en korv medan man tankar. Små lanthandelsliknande bensinstationer var en långsamt utdöende art.

Men inte längre lika långsamt. Regeringen orkar inte vänta ut en naturlig bortgång. Mackdöden 2.0 väntar runt hörnet i och med ett nytt tvångsmässigt ingrepp motiverat med miljö-agenda. Alla mackar, eller ok drivmedelsstationer, ska uppdatera gamla rör så att de blir rostfria. Det är Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB) som kommit på att det är en säkerhetsrisk med gamla rör.

Detta ska vara genomfört nästa sommar, och branschorganisationen Svensk Bensinhandel räknar med att cirka 500 av de fristående drivmedelsstationerna kommer att lägga ned som en direkt följd. Dessa rörbyten kan innebära en investeringskostnad uppemot en miljon kronor. En svår summa att musta upp från marginalerna på att kränga spolarvätska och vara paketombud i en liten by någonstans. Utvecklingsbidrag går att söka men det behövs brygglån i övergångsperioder. Bankerna har tyvärr uppfattat regeringens signaler om att små bensinstationer inte tillhör framtiden och är därför inte ivriga att låna ut pengar till dem.

Några tappra riksdagsledamöter har försökt få till anstånd och bättre matchning med tillgängliga stödstrukturer via landsbygdsprogrammet, men det går trögt.

Bensinstationer har på sina ställen haft samma ägarfamilj i generationer. Snabba tvångsmässiga nedläggningar av dessa skapar en svek-känsla för landsbygden i stort. Det är en tråkig utveckling.

Ester HertegårdSkicka e-post
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.