Annons

”Inga såpor i stället för nyheter”

Ledare • Publicerad 19 september 2006

4500 ungdomar har nu skrivit på protestuppropet ”Inga såpor i stället för nyheter” mot Sveriges radios nedläggningar av ett antal seriösa program.

Det är välkommet att någon reagerar, och det är extra välkommet att det är unga som reagerar. För mycket av den utslätning som planeras inom Sveriges radio sker med motivet att bolaget ska nå unga (tydligen nu med definitionen ”människor under 50”).

Annons

Det är svårt att begripa hur de nu dominerande uppfattningarna inom radioledningen har kunnat få fäste. SR räknar nu precis som en kommersiell radiokanal främst lyssnarantal och marknadsanpassar kanalinnehållen. Någon publicistisk idé bakom verksamheten, mer än att nå så många som möjligt, är svår att spåra.

Ett exempel är P 2, vars musikprofil suddas ut i stället för att skärpas. Lyssnarna förväntas vara mer intresserade av programvärdens prat än av själva musiken. Samma slags omläggningar väntar nu i P 1.

Alla radiokanalen kan göra lönsamma såpor. Endast ett bolag har tillräckligt med resurser för att ge sina lyssnare kvalificerade kultur-, utrikes- och analysprogram: Sveriges radio. Det bolaget har sin ekonomi garanterad genom licensmedel, vilka drivs in med statens hjälp.

Mätt i procent av totalpopulationer kan säkert ungas lyssnande till P1 te sig litet. Men mätt i absoluta tal ter sig saken annorlunda. Och är inte själva den medborgerliga idén bakom public service-tanken att tillhandahålla det som är för kostsamt för att klaras av marknaden?

Sannolikt drar SR ned trots uppropet. Antagligen är vinnaren BBC, som måste få ökade lyssnarskaror i Sverige för sina mästerligt gjorda program på podradion.

Per Dahl
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons