GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Europamusik i disharmoni

Regeringens spotifylista exkluderar ett rikt svenskt musikarv.
Ledare • Publicerad 6 januari 2023
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.

På Ryssby kyrkogård vilar Johan Helmich Roman, (1694-1758) som ofta kallas för den svenska musikens fader.

Som en kommersiell radiokanal.
Som en kommersiell radiokanal.

När den svenska regeringen presenterar en spellista för ordförandeskapet representeras Roman av Drottningsholmsmusiken, hans kanske mest spelade stycke. Det är ett val som borde vara självklart. Men Roman kom in som först efter det att tonsättarens Kurt Atterberg strukits sedan det framkommit att han odlat kontakter med Nazityskland.

Roman är den ende klassiske musikern bland de 58 bidragen som annars för tankarna till någon kommersiella radiokanal. Ja, fast den kanalen kanske inte hade haft med musiken från någon av de nationella minoriteterna.

Inte många kilometer från Ryssby, efter ett åskväder på Oknö i Mönsterås, skrev ju Carl Boberg en av världens mest sjungna andliga sånger, Vår store Gud. Den borde ha sin givna plats i det svenska musikaliska arvet. Men inte. Slog religionsskräcken till i regeringskansliet?

Minnesmärke över svenska musiekns sfader JH Roman på Ryssby kyrkogård.
Minnesmärke över svenska musiekns sfader JH Roman på Ryssby kyrkogård.Foto: Thomas Hermansson

Liksom Hugo Alfvén och Sven David Sandström torde vara självklara. Johan Sebastian Bachs orgellärare, Diederich Buxtehude, var för övrigt född i Helsingborg - under dansk tid - och är också en del av det nordiska bidraget till världskulturen. Eller borde vara.

Nu är detta inte någon kanon framtagen av experter från musikaliska akademin utan mer ett PR-projekt inför inresande politiska tjänstemän och politiker. Listan ska ha sammanställts efter omröstningar bland regeringskansliet personal.

”Det är säkert mycket som saknas, men det är en lista som innehåller både nytt och gammalt”, sa EU-minister Jessika Roswall till Kulturnyheterna i SVT.

Det är en typisk svensk definition av vad som är ”gammalt och vad som är ”nytt”. Bästföredatum passeras snabbt på ett verk. Ordet klassiskt saknas. Att listan innehåller ett enda ”gammalt verk” verk reflekterar också föreställningen om rimlig balans mellan genrer. Listan reproducerar bilden av Sverige som ett modernt land med ett musikunder. Och ordförandeskapet får dessutom något jippobetonat över sig.

”Listan reproducerar bilden av Sverige som ett modernt land med ett musikunder. Och ordförandeskapet får dessutom något jippobetonat över sig.”

En parallelldiskussion är den om Svenska kyrkans arbete med att sammanställa en ny psalmbok. I medier skrivs spaltmeter om inskickade bidrag och diverse populärkulturella artister vars låtar anses spegla existentiella frågor utan att texterna är kopplade till någon som helst kyrklig tradition eller utan att sångerna har de musikaliska förutsättningarna att sjungas av en församling. Psalmboken betraktas som ett slags samlat verk av dagsaktuell musik där både det ena och det andra anses ha rätt till utrymme. Det ytliga vinner över det djupa.

Och bortom talet om svensk musikexport och hyllningar av vår tids artister krisar den svenska musiken.

”Sången är på väg att tystna i samhället”, skrev företrädarna för de fem största körförbunden under valrörelsen. Barnkörerna är exempelvis helt på på väg att försvinna.

Det blev tyvärr ingen valfråga. En av landets organistutbildningar är också hotad vilket på sikt försvagar en av den svenska musikens traditionella baser.

Så går det en röd tråd fån frånvaron av klassiska mästerverk i regeringens spellista till allt mindre och färre barnkörer. Och Spotifylistor är en trist och klen ersättning till levande musik.

Martin TunströmSkicka e-post
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.