GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Dela inte in Sverige i bensinområden

Oppositionen talar tyst om detaljerna i sitt motförslag till regeringens skattesänkning på drivmedel. Det är förståeligt.
Ledare • Publicerad 25 november 2022 • Uppdaterad 25 november 2022
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.

Rättad version. Centern tak är på 1200 liter och inte 1100 kronor som vi tidigare skrev.

”Det ska finnas en rabatt vid pump, knuten till vart du bor, på tre kronor per liter upp till ett tak om 1 200 liter. Det motsvarar en körsträcka om cirka 2000 mil.”

Generella skattesänkningar bättre än ett Sverige uppdelat i drivmedelsområden.
Generella skattesänkningar bättre än ett Sverige uppdelat i drivmedelsområden.Foto: Henrik Holmberg / TT

Efter elområden kommer nu också förslag om bränsleområden? Ja i två av oppositionspartiernas budgetar - Socialdemokraternas och Centerpartiets - finns förslag som i praktiken innebär att Sverige delas in i två olika områden när det gäller beskattningen av drivmedel.

Oppositionspartierna har haft stora problem med att å ena sidan kritisera regeringens sänkning av drivmedelsskatten och å andra sidan konstruera ett system som ”träffar” landsbygdens pendlare. Det löser båda partierna genom att presentera förslag som är retoriskt enkla, men tekniskt komplicerade.

I inget av partiernas budgetar finns någon tydlig definition av begreppen landsbygd och glesbygd. Centerpartiet är tydligt när det gäller partiets förslag till nytt reseavdrag. ”Landsbygdsprofilen” ska omfatta alla kommuner utom ett antal kommuner i och kring de tre storstäderna. Men när det gäller den landsbygd vars invånare ska få sänkt pris med tre kronor per liter upp till ett tak på 1200 liter i stöd lämnas läsaren i ovisshet om det är fråga om samma karta. Att en landsbygdsregel ska omfatta bilister i Örebro, Linköping och Västerås framstår dock som lika ologiskt som att kartorna för reseavdrag och lägre bensinpris ska vara olika.

Ovissheten gäller också Socialdemokraternas förslag. Av det material som partiet beställt från Riksdagens utredningstjänst (RUT) och som ledarredaktionen begärt ut framgår dock att partiet använder sig av Tillväxtverkets kommunkategorisering. I den betecknas i Kalmar län Högsby, Torsås, Borgholm, Mörbylånga, Hultsfred, Mönsterås, och Emmaboda som landsbygdskommuner. Den som bor i Tvärskog eller Påryd i Kalmar kommun är således inte landsbygdsbo. Den som pendlar med bil över Ölandsbron från Färjestaden till Kalmar kan dock möjligen komma att åtnjuta fördelen av förslaget. Om det är denna modell som avses.

Men saken kompliceras av att Socialdemokraternas förslag har en ”särskild glesbygdsprofil”. Någon officiell definition av glesbygd finns ej och den enda kommun i Kalmar län som betraktas som avlägsen landsbygdskommun är Högsby.

Hur skattesänkningen tekniskt sätt skulle införas är även det oklart. Det är ju till exempelvis uteslutet att sänka prisnivån vid mackar inom ”drivmedelsområde två” eftersom det skulle leda till långa resor för att tanka bilen.

Centern talar om samarbete med bensinbolagen. Socialdemokraterna nämner inget alls.

”Det är viktigare att säga att landsbygd och glesbygd ska gynnas än att konkretisera hur det ska ske.”

Oppositionspartierna är naturligtvis väl medvetna om att förslagen inte kommer att gå igenom. Oppositionens privilegium är också att kritisera regeringens förslag. Den har inte heller samma utredningsresurser som regeringen som har tillgång till finansdepartementets ekonomer. Bristerna i förslagen visar dock på att de framstår som tomma löften. Det är viktigare att säga att landsbygd och glesbygd ska gynnas än att konkretisera hur det ska ske.

I Januariöverenskommelsen som nu känns väldigt avlägsen talade Socialdemokraterna och Centern om behovet av en skattereform med bland annat förenkling som syfte.

Den ambitionen tycks nu vara lagd på hyllan. Särskilda skatteundantag på kommunnivå finns det redan gott om. I ett 70-tal kommuner från Norrbotten till Dalsland i söder utgår en extra skattereduktion på inkomstskatten. I merparten av dessa kommuner är också elskatten lägre - för att kompensera uppvärmningskostnader under stränga vintrar. Just den kanske kan ses som en motiverad rabatt med tanke på elproduktionen i norr. Men de komplexa konsekvenserna och snedvridningarna som följer av ett indelande av Sverige i två drivmedelsområden påminner om fördelen med breda och generella åtgärder. Som en skattesänkning för alla.

Martin TunströmSkicka e-post
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.