Idag är det väglagen som reglerar byggande av allmänna vägar. Med hjälp av samma lag kan staten tvångsinlösa enskild egendom till det allmännas fromma. Behovet av moderna vägar/järnvägar, riksintresset, ställs då över den enskildes intresse och äganderätten.
Cykelinitiativ åsidosätter äganderätten
Idag betraktas inte cykelvägar, utan koppling till bilvägar, som vägar enligt väglagens definition. Det innebär att samhället inte kan utnyttja väglagens väldigt starka vägrätt, expropriation, till att komma över enskild mark för att bygga cykelvägar.
Frågan om markåtkomst för cykelvägar har diskuterats under flera år. Trafikverket har lyft frågan och beskrev så sent som i oktober 2020 att en eventuell revidering av väglagen är en mycket stor fråga där inte minst äganderätt och effekten av att tillämpa expropriation måste analyseras.
Det är riktigt som Barometern-OT skriver att en majoritet av Riksdagens partier, Vänsterpartister/Miljöpartister/Moderater/Kristdemokrater och Sverigedemokrater drev igenom ett Tillkännagivande med lydelsen; ” att den (regeringen) bör återkomma med förslag som gör det möjligt att anlägga friliggande cykelvägar utan krav på direkt anslutning till vägar avsedda för motortrafik.”
I praktiken innebär detta ett krav på att få nyttja statens starkaste verktyg gentemot enskilt ägande, expropriation och tvångsinlösen.
Centerpartiet har visst inget emot att fler cykelvägar byggs och tror i likhet med Barometern-OT att cykeln kommer att få en ökad betydelse i samhällsbygget. Men till skillnad från riksdagsmajoriteten i just denna fråga hävdar Centerpartiet den enskildes rätt i vetskap om att det faktiskt finns framkomliga vägar i form av avtal och detaljplaner som möjliggör just det som efterfrågas, fler och mer funktionella cykelvägar.
Jag är förvånad över att såväl Barometerns ledarsida som det moderata partiet anslutit sig till ett politiskt initiativ från vänsterhåll, ett initiativ som riskerar att starkt åsidosätta äganderätt. Den typen av inskränkningar har vi redan alldeles för många av i vårt samhälle.
Anders Åkesson,
riksdagsledamot Centerpartiet Kalmar län
Vice ordförande riksdagens trafikutskott