GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Bevara oss från Instagrampolitiken

Det är något som skaver med kulturministerns influerarstrategi.
Ledare • Publicerad 12 januari 2022
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.
När Pernilla Wahlgren kritiserade regeringens politik blev hon uppringd av kulturministern.
När Pernilla Wahlgren kritiserade regeringens politik blev hon uppringd av kulturministern.Foto: Jonas Ekströmer/TT

Åren som gått med pandemi och restriktioner har inneburit påfrestningar för de flesta. För mängder av företagare har det varit en ekonomisk prövning, som resulterat i flera konkurser. Ytterligare en aspekt att ta med i kalkylerna om restriktioner.

Den svåra situationen för kulturarbetare ledde under veckan till uppmärksammade inlägg på fotoappen Instagram, där den framgångsrika artisten Pernilla Wahlgren beklagade sig över utvecklingen.

Och när den folkkära sångerskan ropade, då kom ministern. I ett senare inlägg berättar Wahlgren hur kulturministern Jeanette Gustafsdotter (S) ringde upp henne, och lovade att hon ska göra allt ”för att alla privatteatrar och produktionsbolag ska få bidrag.

”Det skapar en bild av att kändisar har en tillgång till makthavarna på ett sätt som vanliga väljare inte har.”

Det står förstås statsrådet fritt att ringa vem hon vill. Att samtala med, säg, opera- och teaterchefer kan sägas höra till uppdraget – i synnerhet i kristider då det är angeläget att hålla sig informerad om kultursektorns villkor. Men det generar så klart inte lika många likes som foton på ett instagramkonto med sjuhundratusen följare.

På något sätt är det väl symtomatiskt för vår tid att ett statsråd utlovar lite bidrag och i utbyte får tacksam reklam från en inflytelserik influerare. Även om man är mer van vid att se sådana populistiska metoder användas i utlandet där man till skillnad från Sverige har ministerstyre.

Därtill kan man fråga sig hur klokt det är att en minister på detta vis framställer sig som något av en ”branschens kvinna”. Eller för den delen att man skapar en bild av att kändisar har en tillgång till makthavarna på ett sätt som vanliga väljare inte har.

Thomas HermanssonSkicka e-post
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.