GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Arlandakaoset visar på Brommas betydelse

Arlanda fungerar dåligt. En nedläggning av Bromma ökar sårbarheten ännu mer för flyget från andra delar av landet.
Ledare • Publicerad 22 juni 2022
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.

Timslånga köer till säkerhetskontrollen. Resenärer som tvingas vända hemåt och inte får tillbaka sina pengar. Stoppad trafik på infarten till Sveriges internationella flygplats. Stängd flygplatshall på grund av oordning. Den kaosartade situationen på Arlanda tycks ha bitit sig fast. Det är inte enbart, som det statliga bolaget Swedavia återkommande hävdat, vid storhelger eller semester situationen för resenärerna är ohållbar. Liknande köer har funnits under mycket lång tid, något denna sida uppmärksammat.

Inte heller är det så, som bolaget påstår, att andra flygplatser har liknande problem. I Köpenhamn, Oslo och Helsingfors råder ordning och reda, som fordom i Sverige. Sverige var snarare förebilden i klassen ordnade kösystem, effektivitet och ansvar. Men, det var då. Att landets internationella flygplats inte fungerar bör benämnas i klartext: haveri.

Kaoset på Arlanda visar att Bromma behövs. Foto: Emma-Sofia Olsson / SvD
Kaoset på Arlanda visar att Bromma behövs. Foto: Emma-Sofia Olsson / SvDFoto: Emma-Sofia Olsson/SvD/TT
”Insikten att problemen på Arlanda visar varför Stockholm behöver två flygplatser sätter nu förhoppningsvis punkt för decennier av långbänk om Bromma.”

I det betänkande om Arlanda, som nyligen överlämnades till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), föreslog utredaren Peter Norman att det behövs en ”Brommafiering” av Arlanda. Det ska bli snabbare och lättare. Norman föreslår att Bromma möjligen kan läggas ned år 2035 istället för om tre år, 2025, som S-regeringen aviserat. Inte minst ur dagens perspektiv har Socialdemokraterna och Miljöpartiet befunnit sig i fablernas värld. Bromma är avgörande för landsorten, regeringens nonchalans inför detta faktum är besvärande.

Infrastrukturministern tror fortfarande att Arlanda ska klara en nedläggning av Bomma. Men, Arlanda är inte en fungerande flygplats och en avveckling av Bromma är såväl ansvarslöst som orealistiskt.

Swedavia skjuter i sin tur nu över sitt ansvaret för kökaoset, den bristande planeringen och senfärdigheten vad gäller att lösa problem på resenärerna.

Bolagets talespersoner har uttryckt att kaoset beror på att resenärerna kommer för tidigt, alltså i den goda tid de anmodas. Det går således inte att göra rätt och kunna vara säker på att komma iväg på sin resa, konferens eller till en begravning.

Fackliga representanter har lagt skulden för den dåliga arbetsmiljön på resenärerna. Självklart är situationen oacceptabelt pressad för dem som arbetar på flygplatsen. Men, det arbetsmiljöansvaret åligger arbetsgivaren.

Swedavia är ett statligt bolag under näringsdepartementet och ägarstyrning gäller även bolag, något även Peter Norman påpekar i betänkandet.

Näringsminister Karl-Petter Thorvaldsson (S) får använda den makt han faktiskt har och det ansvar som följer med ägarstyrningen av ett bolag. När nu staten äger bolag får man lära från näringslivet att de måste ledas och skötas, exempelvis genom ägardirektiven. Det måste bli ordning och reda.

Insikten att problemen på Arlanda visar varför Stockholm behöver två flygplatser sätter nu förhoppningsvis punkt för decennier av långbänk om Bromma. Hela Sverige ska ha ha möjlighet till fri rörlighet.

Annika BorgSkicka e-post
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.