GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Arlanda måste klara kärnuppdraget

Kaos och köer på Sveriges största flygplats ställer allvarliga frågor om säkerhet och bristande planering.
Ledare • Publicerad 20 maj 2022
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.
Kaoset på Arlanda borde bekymra infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Kaoset på Arlanda borde bekymra infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).Foto: Fredrik Sandberg/TT

På det statligt ägda bolaget Swedavias hemsida kan man ta del av hurrarop angående den egna verksamheten. Skälet till bolagets glädje är att Arlanda flygplats blev utnämnd till ECO-Innovation Airport of the Year 2021. Det är den internationella flygplatsorganisationen ACI Europe som gett Arlanda utmärkelsen. Swedavias vd och koncernchef Jonas Abrahamsson lyfter fram hur bolaget är drivande i klimatomställningen och att utmärkelsen är ett kvitto på att man är ”världsledande i att driva och utveckla hållbara flygplatser”.

Men, några hurrarop hörs knappast från de resenärer som tvingas stå i timslånga köer för att ens komma in i säkerhetskontrollen eller som missar sina flyg på grund av kaoset på Arlandas terminal 5. För i själva verket klarar inte Arlanda sitt kärnuppdrag; nämligen att i god ordning och i tid se till att resenärerna kommer med sina flyg och når sina destinationer. Arlanda har en avgörande betydelse för hela landet, för såväl vår nationella som vår internationella infrastruktur.

Incheckat bagage från resenärer som, trots avsevärd väntan i köer som närmar sig kilometern, inte hunnit med sina flyg måste lyftas ut från flygplanet igen. Det är en viktig säkerhetsfråga. Bagage får av säkerhetsskäl inte lyfta utan sin ägare, men risken finns att det inträffat eller inträffar i den situation som råder. Ytterligare en omständighet är de förseningar omlastningen av bagage kan innebära.

”Det är dock anmärkningsvärt att Swedavia inte tagit höjd för att resandet kommer igång igen efter pandemin.”

Swedavia skyller kaoset, som pågått sedan förra året, på att pandemin innebar minskat resande. Arlanda behöver skala upp när det gäller personal och man är fortfarande bara i tillskottsfasen. Det gäller såväl Swedavia som deras samarbetspartners. Swedavia beskriver att det kommer att bli en ansträngd sommar, men att det bedrivs ett arbete med rekrytering, schemaförändringar och att flytta över resurser, såsom fler flygplatsvärdar, från andra flygplatser till Arlanda.

Det är dock anmärkningsvärt att Swedavia inte tagit höjd för att resandet kommer igång igen efter pandemin och att det dessutom finns ett uppdämt behov av att fara iväg, såväl på semester som på arbetsrelaterade resor. Kaoset ger dessutom en negativ bild av Sverige till utländska turister och affärsresenärer, som tvingas köa samt riskerar att missa sina flyg och dessutom saknar flygplatsvärdar att fråga.

Klimatomställningar och framtidsvisioner av elektrifierade flygplan är avgörande för framtiden, men grunduppdraget måste skötas och klaras av. Och där brister det i dag. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) borde vara bekymrad.

Annika BorgSkicka e-post
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.