Antagningsprov i stället för långa skolköer
I humorprogrammet Svenska nyheter (SVT 30/3) försökte komikern Jesper Rönndahl, med hjälp av tre skålar fyllda med godis i olika färger, illustrera den så kallade skolsegregationen.
Huruvida elevers socioekonomiska bakgrund har fått ökad betydelse för deras skolresultat är omstritt. Det alla verkar vara överens om är att vi har fått en ökad elevsortering. Elever från studievana hem tenderar att hamna i samma skola.
Från politiskt håll har det kommit olika förslag kring hur elevsorteringen ska motverkas, exempelvis särskilda kvoter för nyanlända som då går före den kö en del barn har stått i sedan de föddes. Ett annat är Skolkommissionens förslag att ersätta kösystemen med lottning. Värt att notera är dock att Skolverket i sitt remissvar ställer sig frågande till huruvida lottning skulle leda till en mer allsidig social sammansättning bland eleverna.
Sveriges Televisions humorredaktion erbjuder ingen lösning på problemet med långa köer. Däremot gör de sitt bästa för att förvärra det. I programmet Svenska nyheter lanseras nämligen en ny sajt: skolko.svt.se. På svenska, engelska och arabiska erbjuds den som går in på sidan att ställa sitt barn i kö till alla friskolor i ett visst län, eller i hela landet om man så önskar.
Friskolor kommer nu att tvingas avsätta tid för att hantera ansökningar från föräldrar som kanske inte ens är intresserade av att deras barn ska gå på skolan. Det är oseriöst och knappast något som kan anses vara en del av public service-uppdraget.
SVT har hällt bensin på en brasa, men det var inte dess fel att det började brinna. Situationen med köer så långa att det i princip är omöjligt för en nyinflyttad familj att välja den bästa skolan för sina barn är inte bra.
Det är hög tid att ge skolor möjlighet att ta andra hänsyn än kötid, syskonförtur och närhetsprincip. I meritokratins namn borde skolor ha rätt att exempelvis använda antagningsprov eller tidigare betyg som urval. Systemet måste naturligtvis vara tydligt och öppet.
Kritiker kommer hävda att det vore att överge skolans likvärdighetsideal, men i själva verket är det ett sätt att ge barn från olika bakgrunder möjlighet att tävla på lika villkor.