KLT chattade med läsarna
nisse (kl. 13:50:02): När kommer smsbetalning?
KLT (kl. 13:59:50): viktor: SMS-betalning kommer till våren 2011, i april eller maj.
Olle (kl. 13:24:26): Varför är bussarna ALLTID försenade? Är det inte bättre att sätta en senare tid med tanke på att bussarna aldrig går när de ska?
KLT (kl. 14:02:26): Hej Olle! Tidtabellstiden som vi annonserar är ju en s k normtid för hela tidtabellsperioden. En tid som ska fungera både vinter, sommar och höst. Alla tidtabellstider testas innan och inför varje tidtabell går vi igenom många "tveksamma" med förarna själva. Självklart kan det bli förseningar då och då, men efter att ha pendlat i stort sett dagligen i snart 20 år, så tycker jag bussarna håller tiden rätt hyfsat. Är det någon speciell tur eller avgång som är extra trasslig, så ring gärna våra trafikplanerare, så kan de ta med sig frågan till nästa tidtabellsmöte. //Christer
Resenär (kl. 13:57:55): Hej! Jag har köpt ett tio-kort med det nya chip-kortet. När jag kliver på är displayen kolsvart (men blinkar grönt ovanpå) och jag kan inte se hur många resor jag har kvar. Har frågat chauffören som inte heller kunde se det. Hur i hela friden ska jag veta hur många resor jag har kvar på kortet?
KLT (kl. 14:08:31): christer: Vi jobbar fortfarande med att städa undan de tekniska fel som har uppstått efter starten av nytt system. I normala fall ska man kunna se informationen på kortet, om du begär kortinfo hos förarna eller hos personalen på våra Resecentrum. Testa att läsa kortet på något Resecentrum. I annat fall är något knas med kortet och du kan få ett nytt...på Resecentrum det också. När internetköp blir möjlig till våren 2011 hoppas vi kunna få in en funktion, där du kan läsa kortinfo. Vi städar på så mycket vi hinner, med "barnsjukdomarna".
Pensionär (kl. 13:40:39): Vi är några pensionärer i Lindsdal som är ilskna på KLT;s nya system. Inga rabatter och inga möjligheter att hoppa av i stan en timme och 45 minuter och sedan åka tillbaka på samma biljett som man gjorde tidigare. Varför kan man inte låde de gamla åka gratis på dagarna, som i Göteborg?
KLT (kl. 14:09:12): I Göteborg har de tagit ett politikerbeslut som låter de gamla åka gratis på dagarna. Det är upp till politikerna i respektive kommun att ta sådana här beslut och det är ju alltid en ekonomisk avvägning om man ska låta olika grupper åka gratis.
Karl Petersen (kl. 14:09:34): Hej! Hur ser man hur många resor som är kvar på det nya kortet? Skärmen är avslagen. /Karl
KLT (kl. 14:13:30): viktor: Vi jobbar fortfarande på att städa bort en del tekniska fel såhär inledningsvis. Se svaret till Resenär.
Håkan (kl. 14:07:36): Hur mkt tittar ni på andra när ni lägger om biljettsystemet? Läser man Barometern i dag kan man ju undra om ni har kikat runt något hur man gör i andra län.
KLT (kl. 14:18:08): Christer: Det finns ett stort antal nätverk inom branschen och mellan länen i alla möjliga trafik- och resenärsfrågor. Däremot finns det olika politiska viljor i länen, vilket skapar olika förutsättningar. En del län är små och andra är stora. T ex Halland och Kalmar har båda ungdomsrabatt 20-25 år, men ingen studeranderabatt. "Stora Skåne" har gjort tvärtom. Det efterfrågas gemensamma värden i branschen och ett av dem är just åldergrupperna. KLT har nu följt branschens rekommendation för åldergränserna. Det finns f n ingen rekommendation för studeranderabatter eller t ex pensionärsrabatter. Men allt är ju möjligt att påverka och förändra. Å sen ska man ju inte tro på allt tidningarna skriver :-).
Kicki (kl. 14:17:48): Jag ville bara berömma er för en bra kollektivtrafik, med bra priser för ungdomar!
KLT (kl. 14:19:21): Christer: Vi tackar och bugar!
Steff (kl. 14:18:06): Kanske inte handlar så myket om biljetterna, men varför gör ni inte något lite roligare av era skärmar i bussarna? De visar ofta gamla grejer och samma grejer om och om igen. Har ni några planer där?
KLT (kl. 14:22:57): Christer: Som daglig pendlare själv, kan jag då och då bara hålla med dig. Vi håller en ständig dialog med företaget som sköter om reklam/info åt oss ombord. En del företag som annonserar har ju köpt längre reklamperioder och vill använda sig av ett visst material. Vi har en mycket bra dialog med företaget som sköter skärmarna. Så bra relation att vi snart kommer att köra text-Tv-nyheter ombord. Det gäller att få en lagom balans mellan reklam och info.
alldeles vanlig (kl. 12:23:41): Jag tycker att studenterna klagar alldeles för mycket. Man får väl lära sig att prioritera! Är man arbetslös efter studenten med så kallad alfa-kassa, inte sjutton ser man röken av någon rabatt då, trots mindre stålar.
KLT (kl. 14:26:05): viktor: Vilka som ska ha och inte ha rabatter är alltid svårt att besluta. Vilken grupp behöver rabatter mest? Vi försöker se det hela utifrån hur vi kan få fler att resa kollektivt.
Ölandsbo (kl. 14:21:14): Hur ofta reviderar ni rutterna? Jag bor i ett område i Färjestaden där det byggs mycket och flyttar in många nya. Men det är lite dåligt med bussar förbi där. Måste ta mig ner till hamnplan för att åka för det mesta.
KLT (kl. 14:28:13): Christer: Tidtabellerna är i grunden en beställning från KLT:s olika ägare, dvs kommuner och landsting. Vårt uppdrag är att så kostnadseffektivt som möjligt sy ihop beställningarna från ägarna. Nya förbindelser eller förändrade tider kan självklart komma till stånd. Det bästa är att kontakta din kommun och framföra dina tankar.
olle (kl. 14:24:02): Förstår inte riktigt hur du tänker när du säger lite försenade, jag bor ute i Östra Norrliden och det har tagit mig ca 40 minuter att komma hem eller till skolan. Bussarna är även minst försenade 10 minuter, även de som går direkt från mejeriet, vi snackar då om 402:an.
KLT (kl. 14:30:42): Christer: OK, jag kan inte ge dig ett svar på denna detaljnivå, men jag tar med mig frågan till våra trafikplanerare. Kan ju vara så att vi eller förarna själva har uppmärksammat detta.
theman (kl. 14:25:45): Varför är nästan alla busschaufförer så jäkla tjuriga?
KLT (kl. 14:33:14): viktor: Vi håller på med så kallad förarcertifiering och har därmed rätt bra koll på resenärernas syn på våra förare. 85% av förarna är mycket vänliga och tillmötesgående mot kunderna, men cirka 15% har lite mer att jobba på när det gäller kundbemötande. Vi arbetar ständigt med våra entreprenörer när det gäller bemötandefrågor.
oskar (kl. 14:32:45): Jag är intresserad av att veta hur 402an konstant kan tillåtas ligga efter tidtabellen från Norrliden på förmiddagarna. Jag har åkt med 402an i stort sett varje dag sedan ett par år tillbaka, jag åker på olika tudpunkter mellan 7:30 och 12:00
KLT (kl. 14:35:32): Christer: 402:an är det tydligen fler som har synpunkter på. Tar med mig frågan till trafikavdelning. Se annars svar till "olle".
theman (kl. 14:36:02): Jag saknar en busskur på skvallertorget in emot stan, det är jobbigt som nu med det här vädret.
KLT (kl. 14:41:48): viktor: Det är en jättebra synpunkt. Busshållplatser och busskurer är väghållarens, i detta fall Kalmar kommuns, ansvar. Ta gärna kontakt med kommunen och framför din synpunkt.
mamma78 (kl. 14:40:49): Varför har ni inte kvar gruppbiljetter när man är två ressenärer utan nu måste man vara tre?
KLT (kl. 14:54:32): Christer: I det gamla biljettsystemet skulle man vara två för att få grupprabatt, dock krav på att ett barn medföljde. Systemleverantören till vårt nya biljettsystem tkunde dessvärre inte fixa detta med två personer tekniskt, utan vi fick justera det till "tre personer". Å andra sidan finns det numera inget krav på barn i gruppen.
Johan (kl. 14:42:16): Jag pendlar mellan Kalmar-Borgholm varje dag. För mig blir det ca 250:- dyrare varje månad. 250 skattade spänn rakt ner i skithuset! Tack KLT! Vad har ni för standardförklaring? Får jag höra?
KLT (kl. 15:04:50): viktor: Vi har ett styrelsebeslut som säger att rabatter i det nya biljettsystemet inte får överstiga 50%. De tidigare rabatterna för årskortspendlare var uppemot 60% av ordinarie pris, vilket var en stor rabatt. Nu är rabatten inte lika stor längre. Det är tråkigt att behöva höja priset för många av våra årskortspendlare, men i det nya systemet har fler resenärer fått möjlighet till rabatter. Du betalar nu 1 040, va? Det ska du jämföra med gamla systemets 878 kronor (795 i resperiod+83 i stamavgift per månad). Det blir ju ändå dyrare för dig, men inte riktigt så dyrt som du säger. Till våren kommer det att gå att fylla på resperioderna över internet och på så vis få 10% rabatt, vilket kan vara en lite kompensation för dig.
joahn (kl. 14:54:06): Undrar hur det ser ut med bussar till Påryd? inte Aktuellt med fler bussar? det hade varit bra
KLT (kl. 15:05:29): Christer: Antalet förbindelser, turtäthet m m i tidtabellen är i grunden en beställning av våra ägare, när det gäller Påryd är det ju Kalmar kommun. Vi har en löpande dialog med ägarna om hur kommande tidtabellen kommer se ut. Jag har personligen inte hört något om några utökningar till/från Påryd. Men tala gärna med din kommun om dina idéer om förändringar.
Kalle (kl. 14:56:58): Hur kan det komma sig att vart och varannat reskort slutar att fungera efter någon dag, har ni inte provat dom innan?
KLT (kl. 15:08:06): viktor: På ett par ställen i länet var vi haft problem med Resekort, att de slutar fungera efter ett tag. Vi håller på att felsöker vad detta kan bero på. Majoriteten av korten fungerar nämligen.
Kalle (kl. 14:59:54): Varför finns inte perioder eller tioresorsprodukter för barn? Finns ju för ungdomar? Massor av barn pendlar mellan mamma och pappa.
KLT (kl. 15:09:25): Christer: I arbetet inför nya biljettsystemet var det ett stort krav/önskemål från resenärerna att kunna erbjuda ett periodkort med ungdomsrabatt. Detta är nu möjligt. Däremot har vi inte diskuterat att ge barn, dvs 7-19 år, en separat rabatt för periodkorten. De får självklart ungdomsrabatt. Jag tar dock till mig synpunkten för framtida diskussioner.
Gabbe (kl. 15:01:44): Hej! Jag undrar hur fort får jag restbeloppet som jag hade kvar på mitt årskort? Skickade det gamla kortet och mina personuppgifter via posten till er adress, hur lång tid kommer det att ta?
KLT (kl. 15:12:25): Christer: Jag förstår din undran och jag kan bara nämna för dig att vi jobbar stenhårt med att återbetala de restvärden som fanns kvar på de gamla korten. Men det är många resenärer som har lämnat in sina ansökningar och kön i handläggningen ökar, sisådär 350 st. Vi betar av så gott det går.
sven ryglert (kl. 15:05:02): Har köpt resekassa och första gången jag använde kortet visst inte buss chauffören hur man skulle göra och inte jag heller. Skall man bara pipa kortet eller måste man säga vart man skall och vänta på biljett innan man piper eller?
KLT (kl. 15:13:47): viktor: Då du betalar med Reskassa säger du till chauffören vad du vill köpa för produkt och att du vill betala med Reskassa. När chauffören knappat in det du vill ha håller du fram Resekortet vid kortläsaren för att betala produkten. Hoppas det går bra nästa gång.
Kalle (kl. 15:02:32): Om ni vill slippa kontanter på bussarna, varför inte höja kontantbiljetterna 100% och ge oss trogna resenärer ännu mer rabatt?
KLT (kl. 15:15:40): Christer: I takt med att vi introducerar nya betal- och biljettformer (biljettautomat, mobilen, internet etc) så närmar vi oss en tidpunkt då kontanterna ombord ska börjar fasas ut. Enligt vår handlingsplan för detta kan detta arbete börja tidigast under sommaren 2011. Om detta kombineras med en ombordavgift, ja, det får vi se.
Kalle (kl. 15:13:47): Varför kör ni inte nattbussarna till Kristdala och Figeholm på sommaren? Det är ju då man vill kunna ta sig hem från en uteservering eller krogbesök?
KLT (kl. 15:20:54): viktor: Antalet förbindelser, inklusive nattbussar på sommaren, är i grunden en beställning av våra ägare, i det här fallet Oskarshamns kommun. Dela gärna med dig av dina synpunkter till din kommun.
Anita Svensson (kl. 15:03:12): Jag bor i mysingsö. Har min dotter i Kalmar. Åker dit ofta med buss, men det finns ingen bra anslutningsbuss härifrån till Oskarshamns centrum så man kan ta bussen till Kalmar därifrån. Fungerar ibland med skolbussen på morgonen men ej någon hemresa. Saknar även buss morgon och kväll så man kunde ta sig till sina arbeten.Inte så miljövänligt nu.
KLT (kl. 15:25:54): Christer: Söker man i vår Reseplanerare på webben, så hittar man helt riktigt inte så många förbindelser med t ex linje 710 via Kristinebergs C. Men Mysingsö trafikeras också av Närtrafiken (område 4) och de tiderna finns också i tidtabellen. Där finns några turer till du skulle kunna passa ihop med en buss till/från Kalmar. Närtrafiken kan man ringa och boka för hämtning hemma.
jimmy (kl. 15:17:30): Varför stannar inte buss 500 i Torsås om vardagarna utan enbart kan köra in till Torsås om helgerna.. det känns inte logiskt alls miljömässigt.
KLT (kl. 15:33:40): viktor: KLT och Blekingetrafiken har enats om att linje 500 ska gå så snabbt som möjligt för pendlare Kalmar - Bergkvara - Karlskrona. Det är ett trafikstråkstänk för att underlätta för våra skol- och arbetspendlare som oftast åker vardagar.
Kalle (kl. 15:26:33): Skulle ni inte kunna ha resecentrumen öppna längre? I Oskarshamn stänger de 17:15 och ska man t.ex åka med Swebus 17:40 eller senare bussar överhuvudtaget så får man stå ute och vänta...
KLT (kl. 15:36:40): Christer: Våra Resecentrum är och har varit en viktig sälj- och informationskanal. Vi anser att tillgängligheten är viktig. Vårt nya biljettsystem öppnar nya möjligheter för andra betal- och biljettformer, tex internetköp, mobil biljett, biljettautomat, Reskassa. Vad dessa nya betalformer får för omedelbara konsekvenser för våra Resecentrum ska nu utredas av oss. Det viktiga är ju att tillgängligheten inte försämras.
Kalle (kl. 15:32:24): Varför är det så dåliga/obefintliga förbindelser mellan Oskarshamn-Göteborg? Ska man åka över Kalmar så är det ju 10 mil åt fel håll, och över Växjö så passar inte tågen?
KLT (kl. 15:39:10): viktor: Vi har bara hand om i huvudsak trafiken inom länet, så förbindelsen Oskarshamn-Göteborg kan vi inte påverka speciellt mycket.
Lngah (kl. 15:35:43): Varför sätter ni inte mer färg på era bussar? Varför måste vara gult på bussstationen? Hyr in några graffitimålare och låta de måla om bussarna. Tycker det är tråkigt med endast gula och blåa bussar överallt. Vad sägs om det?
KLT (kl. 15:43:06): Christer: Bussarna är målade och stripade gula och blå för att markera att det är KLT:s bussar som kommer. Det ska vara lätt för dig som resenär att se och förstå att det är din buss som är på gång. Blir det för många olika varianter av bussdesign blir det för rörigt. Det finns också en tanke att bussarna utvändigt ska vara så enkla, rena och fria från reklam eller budskap. Frånvaron av reklam/budskap har också ett värde, tycker vi. Dessutom vill ju KLT värna om sitt varumärke. Det är ju hos oss resenären reser och vi har kundansvaret.
KLT (kl. 15:44:36): Chatten lider mot sitt slut och vi vill passa på att tacka alla som varit inne och ställt frågor till oss. Hoppas ni har varit nöjda med våra svar och att ni fortsätter att resa med oss framöver. Har ni ytterligare frågor, kontakta oss istället på www.klt.se.