Viktig bok inifrån en svartsjuk och sexgalen pojkväns huvud

Diskussionsmaterial för tonårskillar. Naima Chahboun vill se John Nilssons ”Närmanden” ta plats i skolans samlevnadsundervisning.
bokrecension • Publicerad 25 september 2020

Närmanden

Författare: John Nilsson

Förlag: it-lit

”Jag älskar din fitta” säger Bernard till Sophia i inledningsscenen till John Nilssons debutroman ”Närmanden”. Det blir upptakten till en relationsberättelse som snabbspolar sig igenom förloppet från den första natten tillsammans till förhållandets oundvikliga slut. Redan tre sidor in i handlingen står det klart att Bernard lider av grav svartsjuka.

Vi följer Bernards och Sophias relation, med tidshopp mellan scenerna där de två möts i eller utanför sängen, eller där Bernard oroligt bevakar Sophias sociala mediekonton. Explicita sexscener avlöses av tal om sex och tankar på sex. Att befinna sig i Bernards paranoida hjärna förmedlar en klaustrofobisk känsla som ger läsaren en aning om Sophias instängdhet.

”En förtryckande relation skildras här ur förövarens perspektiv”

Snarare än en fullödig roman med bihandling och bikaraktärer är ”Närmanden” en fallstudie i svartsjukans patologi. Skildringen är långt ifrån subtil, och språket slätstruket. Trots det erbjuder boken viktiga insikter, inte minst för en yngre publik. En förtryckande relation skildras här ur förövarens perspektiv på ett sätt som tydliggör hur svartsjukan bottnar i dålig självkänsla och rädsla för att bli övergiven.

Det talas ofta om skolans bristande samlevnadsundervisning, och svårigheten att lyfta diskussionen i klassrummet utanför biologins domäner. Framför allt handlar det om att ge tonårskillar verktyg för att reflektera kring sin sexualitet. Jag tänker att den här boken skulle utgöra ett utmärkt diskussionsunderlag i sådana sammanhang. Här är också det korta formatet en avgörande fördel.

Naima ChahbounSkicka e-post