GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Skarpa språkliga bilder i Lina Hagelbäcks ”Kometkarta”

Med ”Kometkarta” befäster Lina Hagelbäck sin position som en av våra främsta lyriker, anser recensenten Christian Swalander. Han fascineras av skarpa språkliga bilder och osentimental realism.
Bokrecension • Publicerad 27 augusti 2021
Lina Hagelbäck, författare, aktuell med diktsamlingen ”Kometkarta”
Lina Hagelbäck, författare, aktuell med diktsamlingen ”Kometkarta”
Foto: Cato Lein
Lyrik

Kometkarta

Författare: Lina Hagelbäck

Förlag: Lejd

Är det ok att likna sin mamma vid en gnistrande komet? Det är vad diktjaget i Lina Hagelbäcks ”Kometkarta” gör – och egentligen, varför inte? Varje människa är ju ett tillfälligt och högt organiserat konglomerat av kosmisk materia, en struktur som snart ska bryta samman och ingå i det entropiska fallet mot värmedöden.

Nu är det nog en mer mytisk kometmamma som avses här, en som kan lysa upp himlen men också framkalla fara med lynneskast och sådan kritisk klarsyn som ibland råder mellan vuxna barn och föräldrar, och som måste hanteras inom den speciella sfär av förståelse och överseende som blodsbandet föreskriver – och som ofta utmanas. Det sker här, i förtätad lyrisk form, med skarpa språkliga bilder och osentimental realism.

Lina Hagelbäck omslag kometkarta
Lina Hagelbäck omslag kometkarta

”Kometkarta” är indelad i tre diktsviter. Den del som handlar om diktjagets relation till modern är den tredje, Nattöppen ateljé. I den första sviten, Provrum för månar, lägger diktjaget ut ett förhållningssätt, en existentiell grund för en livshållning, prövande och med inslag som berör psykisk sjukdom på ett sätt som för tankarna till Gunnar Ekelöfs dikt om hur Carl Fredrik Hills bildvärld korresponderar med hans psyke, Fossil inskrift. Här framträder också ett du, en kärleksförbindelse, som diktjaget förhåller sig till. Den relationen får ytterligare spelrum i samlingens andra del, Regn på knä, där den blir föremål för reparationsförsök i en hyrd stuga.

Men ”Kometkarta” visar Lina Hagelbäck att hon hör till landets främsta lyriker. Hennes problematisering av förhållandet mellan mor och dotter är klarsynt och minnesvärd.

Christian SwalanderSkicka e-post
Detta är en recension i Barometern Oskarshamns-Tidningen. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.