Annons

Många svenskar har blivit Disneykunder

Tv • Publicerad 5 oktober 2020
Disney+ är en ny aktör på strömningstjänstmarknaden. Arkivbild.
Disney+ är en ny aktör på strömningstjänstmarknaden. Arkivbild.Foto: Steven Senne/AP/TT

450 000 svenskar har tecknat abonnemang på Disneys strömningstjänst Disney+, skriver analysföretaget Mediavision i ett pressmeddelande. Tjänsten lanserades i Sverige den 15 september. De flesta av Disneys barnfilmer finns därmed inte längre tillgängliga hos konkurrenterna. Strömningstjänsten har även lanserat originalserier som exempelvis "The mandalorian", som utspelar sig i "Star wars"-universumet.

Lanseringen av Disney+ innebär dock inte att kunderna har övergivit de andra strömningstjänsterna.

"Så här långt har Disney+ inneburit både fler nya strömningshushåll och att många hushåll skaffat ytterligare en tjänst. Vad det betyder för hushållens strömningsutgifter, eller för konkurrensen, på lite längre sikt kan vi ännu bara spekulera i. Men helt klart har Disney+ på rekordtid slagit sig in på den konkurrenskraftiga nordiska strömningsmarknaden", säger Marie Nilsson, vd på Mediavision.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons