GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Elverket blir plats för innovativ scenkonst

Dansens Hus och Dramaten skapar tillsammans en ny scen för innovativ konst. På Elverket i Stockholm ska institutionerna samarbeta om svenska och internationella dans- och teaterproduktioner.
Johannes Öhman och Mattias Andersson. Nu ska Dramaten och Dansens Hus driva Elverket i Stockholm som en gemensam scen. Pressbild.
Johannes Öhman och Mattias Andersson. Nu ska Dramaten och Dansens Hus driva Elverket i Stockholm som en gemensam scen. Pressbild.
Foto: Micke Sandström

Dramaten hade egentligen meddelat att teatern av kostnadsskäl skulle lämna scenen Elverket i Stockholm den 30 juni i år. Men i stället kom Dramatenchefen Mattias Andersson på idén att söka samarbeten med dansvärlden – och efter ett års diskussioner inleder nationalscenen nu ett femårigt samarbete med Dansens Hus.

– Personligen har jag alltid varit extremt inspirerad av samtida dans, det inspirerar mig ofta mest, i alla fall från den internationella arenan. Det är mycket roliga innovationer där, man arbetar med rummet och kropparna i rummet på ett sätt som är jätteattraktivt, säger Mattias Andersson till TT.

– Jag tog också många koreografer till Backa Teater när jag jobbade där. Så det kändes naturligt att vända mig till olika danskontakter.

Gemensam repertoar

Från hösten 2021 och i två år framåt läggs programmet framför allt av Dansens Hus, men från och med augusti 2022 ska Dramaten också ha programinslag i Elverket. Och från 2024 blommar samarbetet ut helt, med gemensam repertoar och specialbeställningar. Tanken är också att erbjuda en plattform för den som vill arbeta "djärvt och framåtblickande" i gränslandet mellan de båda konstarterna.

– Det är jättekul att vi med våra plattformar kan vara med och presentera samtida dans, både nationell och internationell, och att den teaterintresserade publiken kanske hittar till dansen och att en samtida danspublik kanske hittar till intressant teater, säger Mattias Andersson.

Stötta unga koreografer

Dansens hus meddelar också att den samtida dansen nu har fått den mellanstora scen som man länge har önskat sig. Med tillgång till tre scenrum kommer institutionen att kunna stötta det fria fältet på ett helt nytt sätt, enligt Johannes Öhman, konstnärlig ledare och vd för Dansens Hus.

Nu i pandemitider tycker Mattias Andersson också att samarbeten generellt känns viktigare – "det känns som framtiden", slår han fast. Han håller med Johannes Öhman om vikten av att skapa en plattform för unga och frilansare.

– Det är inte lätt för den yngre och kommande generationen i postpandemin. En plattform är ett jättebra sätt att lyfta fram svenska kreatörer som vill jobba gränsöverskridande.

Fakta: Elverket

1993 beslutade Stockholm stad att lokalen skulle byggas om för kulturellt ändamål och 1994 satte regissören Thorsten Flinck upp ungdomsprojektet "Ta stryk" där, i samarbete med Dramaten och Fryshuset.
1997 invigdes Elverket som en Dramatenscen med "The Black Rider" av Robert Waits och William S Burroughs, i regi av Richard Günther.
Flera av Lars Noréns pjäser har spelats på Elverket, till exempel "Personkrets 3:1" (1998) och "Skuggpojkarna" (1999).
Regissören Stefan Larsson var Elverkets konstnärlige ledare mellan 2002 och 2009. Därefter var Elverket hemmascen för Unga Dramaten till 2014.

Läs mer