Annons

Ekonomiska museet vill nå ut bredare

Ett av Sveriges äldsta museer öppnar igen – och byter namn. När Kungliga myntkabinettet blir Ekonomiska museet vill man nå ut till fler.
Kultur • Publicerad 6 oktober 2020
Plåtmynten väger 20 kilo styck och är några av objekten på Ekonomiska museet. Pressbild.
Plåtmynten väger 20 kilo styck och är några av objekten på Ekonomiska museet. Pressbild.Foto: Jens Mohr
Kungliga myntkabinettet blir Ekonomiska museet, berättar museichef Cecilia von Heijne. Pressbild.
Kungliga myntkabinettet blir Ekonomiska museet, berättar museichef Cecilia von Heijne. Pressbild.Foto: Erik Lernestål

I november slår Ekonomiska museet – Kungliga myntkabinettet upp sina dörrar igen, i samma lokaler som Historiska museet på Narvavägen i Stockholm. Då invigs utställningen "Hyperinflation – ofrivilliga miljonärer och värdelösa pengar".

– Det här är ett sätt att prata om inflation genom dess yttersta avart. Vad är inflation för något, och vad gör det med samhället? säger museichef Cecilia von Heijne.

Ekonomisk folkbildning

Annons

von Heijne är antikvarie i grunden och har många favoriter bland museets samlingar. Till exempel världens största mynt, som väger 20 kilo styck och som kommer från 1600-talet, eller Sveriges första mynt som präglades i Sigtuna. Sammanlagt ingår 650 000 objekt i samlingarna.

– Men nu har vi tydligare arbetat med det ekonomiska sammanhanget kring objekten, säger Cecilia von Heijne.

Genom utställningar, föreläsningar och andra aktiviteter lyfter museet fram ekonomiska teman, som konsumtion, sparande och andra samhällsekonomiska frågor.

– Det här är en jätteviktig del av Sveriges historia. Och vad gäller ekonomisk folkbildning så är det viktigt att förstå grunderna i ekonomin, både de grundläggande begreppen men också sin egen ekonomi. Det är viktigt för privatpersoner och för hela Sverige, eftersom det bidrar till ett mer jämställt land med färre klyftor, säger hon.

Vill nå unga

Museets stora utställning om Sveriges ekonomiska historia öppnar 2022. Då satsar man också på ett ekonomilabb för skola, barn och unga. Skolorna är en viktig målgrupp för den nya utställningen, och nu håller man fler digitala visningar, med guider.

– Då når vi också ut till hela landet, säger Cecilia von Heijne.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons