Bokrecension • Publicerad 23 april 2022
Roger Dackegård och Lova Eriksson har skrivit ”De utvalda”, medan Mattias Andersson har illustrerat.Foto: Mats Tell
Från 6 år

De utvalda: Mars tur och retur: del 1

Text: Roger Dackegård och Lova Eriksson

Teckningar: Mattias Andersson

Förlag: Bonnier Carlsen

Långt uppe i Norrland ligger Rymdakademin, en sorts Astronauthogwarts dit särbegåvade barn från hela världen kommer för att utbildas till rymdfarare. Sällan har tio-tolvåringar visats såhär kompetenta. Var och en har sina specialiteter såsom matematik eller bioluminiscens. Tillsammans har de tränat länge och hårt för att vara redo att kolonnisera Mars. Raketen står och väntar.

Det finns dock bara plats för fyra personer ombord och första delen av denna bok handlar om vilka som ska få åka. I centrum för berättelsen står vännerna Svea och Sydney som hoppas bli uttagna tillsammans. Det blir de inte. Sålunda ska de båda bästisarna skiljas åt av ett enormt avstånd just som de börjar inse att de nog är lite mer än vänner. Mycket mer än en avskedskram och ett ”jag gillar dig” blir det inte i den här boken men ändå.

Här saknas innehåll

Det är raskt, effektivt och snyggt, även om jag kunde önska att våra hjältars bakgrundshistoria inte behövde serveras som fotnoter. Att Svea och Sydney har en hittekatt tillsammans är rart men rätt betydelselöst för oss läsare eftersom vi inte får se den.

Jag är mycket kluven till den här medieformen som åtminstone delvis säljs som ”böcker” men i allt väsentligt är ”serietidningar”. Som serie är det inte dåligt. Bilderna är utmärkta och dispositionen mindre stel än i ”Handbok för superhjältar”. Men min lässtarke åttaåring plöjer boken på en kvart och frågar efter fortsättningen. Det hade varit rimligt att säga att den kommer nästa månad, inte att behöva berätta att den inte ens är schemalagd. Det ska dock sägas att han gärna läser om boken efteråt.

Roger Dackegård, "De utvalda"
Roger Dackegård, "De utvalda"
Urban JarvidSkicka e-post