GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

"Back 4 blood" redo sätta standard igen

Större monster, nya spellägen och speciella kort som snabbt kan förändra spelplanen. Skaparna av "Left 4 dead" ger sig återigen i kast med zombiegenren, där samarbete och överlevnad står högst på agendan.
Spel • Publicerad 19 augusti 2021
Stora monster tar plats i "Back 4 blood". Det gäller att samarbeta för att ha en chans. Pressbild.
Stora monster tar plats i "Back 4 blood". Det gäller att samarbeta för att ha en chans. Pressbild.
Foto: Warner Bros Games/TT
De speciella korten har stor betydelse, och spelas i början av en bana och på speciella platser under banan. Det gäller att anpassa kortleken efter sin egen spelstil – och hur datorn agerar. Pressbild.
De speciella korten har stor betydelse, och spelas i början av en bana och på speciella platser under banan. Det gäller att anpassa kortleken efter sin egen spelstil – och hur datorn agerar. Pressbild.
Foto: Warner Bros Games/TT
Det finns åtta spelbara figurer att välja på människosidan, och ett antal olika zombier att ta kontrollen över.
Det finns åtta spelbara figurer att välja på människosidan, och ett antal olika zombier att ta kontrollen över.
Foto: Warner Bros Games/TT

"Left 4 dead" och dess uppföljare släpptes 2008 respektive 2009, och kom att sätta standarden för hur en samarbetsskjutare ska se ut, där fyra personer tar rollen som överlevare i en zombieapokalyps, och våg efter våg av zombier ska bekämpas.

Spelen blev något av ett startskott för en genre av överlevnadsskjutare, där spel som "Warhammer: Vermintide", "Second extinction" och "Deep rock galactic" på senare år har tagit över stafettpinnen.

– Det är alltid kul att spela med sina vänner, som studio tänker vi att det är en bättre upplevelse om man göra det, förklarar Brandon Yanez framgångarna för genren.

Avancerad AI

Han är huvuddesigner vid Turtle Rock Studios, som under det tidigare namnet Valve South låg bakom just "Left 4 dead". Nu är studion redo att återta stafettpinnen, med den andliga uppföljaren "Back 4 blood".

Det har så klart hänt en del på tolv år. "Back 4 blood"-skaparna har i det nya spelet blickat på andra spel i subgenren och adderat saker som med åren blivit standard .

– Vi ville också stoppa in stora varelser, för att se vad det innebär för genren. Vi jobbar mycket med iteration (där man genomgående tar fram nya förslag, gör prototyper, speltestar och utvärderar). Vi testar, ser hur det fungerar, hur det känns och sedan adderar vi mer, säger Yanez.

För att ingen spelomgång ska vara den andra lik finns något som kallas för spelchefen i bakgrunden, en AI som anpassar värden utifrån hur det går och de val som spelarna gör.

– Spelchefen kan slänga in dimma, giftig luft, mörker, och helt ändra var föremålen dyker upp. Allt är dynamiskt, den kan styra vilka fiender som dyker upp, var de dyker upp och hur många de är.

Korten ingen lek

Något som har stor betydelse för spel är det nya systemet med kort, där varje kort har vissa egenskaper. Spelchefen lägger i början av en bana ett visst antal kort. Spelarna lägger därefter sina, som kan ge mer hälsa, mer ammunition eller ökad snabbhet – allt utifrån vad som passar deras spelstil.

Den som spelar kampanjen börjar med ett visst antal kort, och får fler allt eftersom. När man möter andra spelare har alla tillgång till samma kort.

– Kortsystemet är väldigt viktigt. Det är en av grundpelarna. Det handlade om ett sätt för spelarna att bemöta den slumpmässighet som spelchefen orsakar. Det började med kort som påverkade förekomsten av medicinska förnödenheter i spelvärlden. Det förändrades senare till egenskaper och annat, säger Brandon Yanez.

Kaotiska matcher

"Back 4 blood" innehåller en berättelsestyrd kampanj, liksom ett fyra-mot-fyra-spelläge, där man gör upp om att växelvis spela som zombier (ridden) respektive människor (cleaners). Som människor gäller det att överleva så länge som möjligt, oftast pågår en match en till fem minuter.

– Det är väldigt intensivt. Det kräver mycket lagarbete och är två helt olika upplevelser att bemästra. Cleaners är mer kaotiskt – du vet inte varifrån fienderna kommer och du måste överleva. Ridden är lite mer avslappnat, för du vet att du kommer att vinna, det handlar bara om hur snabbt du gör det, säger Brandon Yanez.

"Back 4 blood" släpps den 12 oktober.

Fakta: "Back 4 blood"

"Back 4 blood" är en förstapersonsskjutare som helst spelas med tre andra medspelare i kampanjläget, eller med tre medspelare och fyra motståndare i fyra mot fyra-läget.

Vill man spela själv går det bra, då tar datorn kontrollen över medspelarna.

Spelet kräver internetuppkoppling, även vid ensamspelande, och släpps till pc, Xbox One, Series X/S och Playstation 4/5.

Fakta: "Back 4 blood"

"Back 4 blood" fick en del uppmärksamhet när spelare nyligen fick prova en testversion, en så kallad beta, av spelet.

Flera reagerade på att zombier skrek det rasistiska n-ordet, bland annat spelsajten Kotaku.

Utgivaren Warner Bros svarade i ett uttalande att det rör sig om en ljudbugg som kan uppstå när två gutturala zombieläten spelas upp samtidigt, och att problemet förhoppningsvis ska vara fixat till spelsläppet.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.