Tolv timmars väntan på Arlanda efter inställt flyg
Klockan 08.20 i söndags flög hennes anhöriga från Umeå till Stockholm. Några minuter innan de landat fick de ett sms som talade om att flyget till Kalmar 14.50 hade ställts in, men någon förklaring gavs inte till en början.
– Jag lyckades inte heller få någon information och åkte ut till Kalmar Öland Airport. Där sa de till mig att flyget ställts in på grund av personalbrist. Stockholm är en stor stad. Det måste väl finnas någon pilot att ringa in.
Nästa flyg från Arlanda klockan 17.55 fick de inte åka med eftersom det var fullbokat.
– Det är ju inte klokt. Jag antog att de som suttit fast på Arlanda sedan morgonen skulle få komma med. Nästa flyg går 22.10 och då har de suttit i en avgångshall i tolv timmar. Det är under all kritik, säger hon.
Under söndagen ställdes även returen med SAS från Kalmar till Stockholm klockan 16.20 in.
Enligt Elisabeth Manzi, presschef på SAS, berodde de inställda turerna på sjukdomsfall som meddelades sent.
– Vanligtvis brukar vi både ha piloter och övrig kabinpersonal i reserv, men vi hann inte få in någon ersättare och jag vet inte vad det berodde på. Första turen efter den inställda var nästan fullsatt och därför får alla som inte kom med det flyget åka hem 22.10. Det är jättetråkigt att människor drabbats av detta.
Hon berättar att samtliga passagerare fått information och att ersättning betalats ut för mat och dryck under väntan.
Hur många passagerare har drabbats?
– Det är ett 30-tal som är kvar på Arlanda och väntar ut den sista avgången, säger Elisabeth Manzi.