Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Solkurvor orsakade långt tågstopp

På tisdagen ska tågtrafiken till och från Kalmar C rulla på i stort sett som vanligt efter måndagens stora stopp.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Från 13-tiden på måndagen kunde inga tåg åka till eller från Kalmar. Anledningen: ”tekniskt fel på banan”. Senare under kvällen kunde trafiken, enligt KLT:s reseplanerare, köra på sträckan mot Nybro och Emmaboda och vidare. Trafiken mot Linköping gick dock inte.

Catharina Wolfram, presskommunikatör på Trafikverkets pressjour, berättar att det beror på så kallade solkurvor på tågbanan mellan Kalmar och Blomstermåla.

Prognosen för när trafiken kunde vara i gång igen på sträckan var då satt till klockan 04.00 i morgon, tisdag.

– Solkurvor beror mycket på värme och det gör att det är lättare att reparera när det är svalare i luften vilket det är på natten. Då svalnar metallen och då är det lättare att få den rätt, annars är det risk att det går sönder igen på en gång, säger Catharina Wolfram.

Hon fortsätter:

– Kör man på det där skulle tåget spåra ur och det är inget man vill riskera. Så fort det är solkurva så är det stopp.

På tisdagsmorgonen meddelar SJ att 09.55-tåget till Göteborg är inställt och ersätts av buss. Ersätts med buss gör även vissa Kustpilen-turer på förmiddagen.

Det finns ingen information om helt inställda turer.

Tidigare under måndagen, vid 14.30-tiden, var det även stopp på sträckan mellan Nybro och Örsjö med anledning av en gräsbrand vid järnvägen. Gräsbranden var ungefär 20 gånger 10 meter och kunde ”slås ner ganska snabbt”, meddelade räddningstjänsten på måndagskvällen.

Läs mer