Annons

Resandet ökar, intäkterna minskar

Ett underskott på 51 miljoner kronor. Resandet ökar, men intäkterna minskar.
KLT:s nya biljettsystem är en möjlig orsak.
Kalmar • Publicerad 23 mars 2012

Att Kalmar Läns Trafik AB visar underskott och ber kommuner och landsting att betala in mer pengar är inte något nytt. Kollektivtrafikkostnaderna har skjutit i höjden och avräkningsnotan från KLT brukar alltid landa nu, precis efter det att kommunen och landstinget stängt sina bokslutsböcker.

I år är dock underskottet större än tidigare.

Annons

Det nya huvudmannaskapet och den höjda skatten skulle ge en rejäl satsning på kollektivtrafiken. Men nu tvingas kollektivtrafiken omvärdera då över hälften av utvecklingspengarna måste användas för att täcka underskottet. 100 miljoner kronor per år finns i extrapengar till utveckling, 51 av dessa används till att täcka förra årets förluster.

Och det handlar inte om några oförutsedda utgifter eller någon faktura som dykt upp sent, som KLT-ordföranden Ulf Nilsson (S) berättade i torsdagens Barometern.

– Nej, det är totalt fel. Det här är en felräkning i driftsbudgeten, säger en välunderrättad källa. När man från ansvarigt håll bad att få se underlaget fick man till svar att det var alldeles för dåligt för att visas upp.

Ulf Nilsson (S) själv är något mer nyanserad i?dag.

– En del är från järnvägen, men det handlar också om det nya biljettsystemet och att passagerarna betalar mer med kort än tidigare, säger han.

Det har varit problem med att betala sin biljett, många har åkt gratis trots att de velat betala?

– Det har vi ganska bra koll på. Jag tror inte det stört resultatet nämnvärt, säger Ulf Nilsson.

Det paradoxala är att alltså att samtidigt som allt fler väljer att åka kollektivt så minskar intäkterna. En teori är att införandet av kortbetalning har minskat intäkterna och att trafikbolaget missbedömt försäljningsökningen på rabattkort.

För Kalmar kommuns del innebär det här att de får betala ytterligare pengar till KLT. Vid årets avräkning var det en felräkning på över fem miljoner kronor. Efter de senaste uppgifterna om ett ännu större underskott räknar de med ytterligare 1,5 miljoner kronor.

– Nu måste det bli ordning och reda. Vi har vant oss att det blir obehagliga överraskningar vid just den här tiden på året. Nu när landstinget tagit över går vi från 13 ägare till en. Det välkomnar jag, säger kommunalrådet Johan Persson (S).

Kalmar Läns Trafik redovisar en storförlust.

1. Vad har hänt?

KLT redovisade på landstingsmötet sin årsredovisning. Tidigare har de prognostiserat ett minusresultat på 32 miljoner kronor, men under sittande möte fick landstingspolitikerna reda på att det i själva verket handlar om 51 miljoner.

2. Varför?

Fortfarande osäkert. KLT har inte haft koll på sina kostnader och att det är själva driften som orsakat tappet. En anledning är det nya biljettsystemet. Passagerartrafiken ökar men intäkterna minskar.

3. Vad får det för konsekvenser?

Kommuner och landsting får betala. Kalmar kommun som står för 25 procent av budgeten går in med 1,5 miljoner kronor. Landstinget får betala runt fyra miljoner kronor. Vad som händer med de utlovade satsningarna är fort­farande osäkert.

4. Vad händer?

På måndag ska KLT:s vd Karl-Johan Bodell och ledningen inställa sig hos landstingsdirektören Alf Jönsson för att presentera årsredovisningen och svara på frågor. På tisdag ska samma redovisning dras för landstingsstyrelsens arbetsutskott.

Anders Blank
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons