Nytt system får KLT på rätt väg

Smidigt, bättre och billigare. Eller bara krångligare och en försämring för långresenärerna.
Kalmar • Publicerad 15 november 2010
Busschauffören Jan Hagberg har varit med om två byten till nya biljettsystem. Nu ser han fram emot att slippa kontanthanteringen.
Busschauffören Jan Hagberg har varit med om två byten till nya biljettsystem. Nu ser han fram emot att slippa kontanthanteringen.Foto: Lars Johansson
Lars Carling från Ekenäs tycker att det är bra när man kan fylla på pengar på kortet hemma framför datorn.
Lars Carling från Ekenäs tycker att det är bra när man kan fylla på pengar på kortet hemma framför datorn.Foto: Lars Johansson
En av de som är kritiska är pendlaren Josefien Holmström. ? Jag tycker att det har blivit svårare att betala kontant.
En av de som är kritiska är pendlaren Josefien Holmström. ? Jag tycker att det har blivit svårare att betala kontant.Foto: Lars Johansson
? Varken priset eller biljetterna är så annorlunda, säger Berit Sundström som regelbundet åker ner till Kalmar från Oskarshamn.
? Varken priset eller biljetterna är så annorlunda, säger Berit Sundström som regelbundet åker ner till Kalmar från Oskarshamn.Foto: Lars Johansson
? Det här är jättebra.Det har gjort det enklare att ta bussen, säger Zaida Dzen.
? Det här är jättebra.Det har gjort det enklare att ta bussen, säger Zaida Dzen.Foto: Lars Johansson
Foto: Lars Johansson
Ivana Markanovic och Jenny Andersson är några av vinnarna med nya taxorna. Ungdomar åker nu billigare.
Ivana Markanovic och Jenny Andersson är några av vinnarna med nya taxorna. Ungdomar åker nu billigare.Foto: Lars Johansson

Åsikterna om Kalmar länstrafiks nya biljettsystem går i sär. Det finns både vinnare och förlorare.

Men en sak är säker. De allra flesta bussresenärer välkomnar förändringen.

Det visar en snabbenkät som Barometern gjorde på bussen mellan Kalmar och Ljungbyholm i slutet av veckan.

– Det verkar väldigt smidigt. Både hustrun och jag kan använda kortet. Det är inte personligt, säger Lars Carling som bor i Ekenäs och åker buss någon gång i veckan.

– Men det bästa blir när man kan fylla på kortet med pengar hemma framför datorn.

I dag är det exakt två veckor sedan KLT införde både ett nytt biljettsystem och nya taxor. Det är den största förändringen på över 20 år och nervositeten för utfallet var också stort.

Av den anledningen införs nyheterna pö om pö. Inget får gå fel. Det gamla systemet behålls också parallellt till sommaren.

Någon större skillnad tycker inte Berit Sundström, som åker regelbundet från Oskarshamn ner till Kalmar, att det blivit.

– Jag har inte märkt någonting. Varken priset eller biljetterna är så annorlunda.

Storpendlaren Josefine Holmström är dock kritisk. Hon åker varje dag mellan Mörbylånga och Kalmar där hon går i skolan.

– Men på helgerna gäller inte min skolbiljett. Då måste man betala.

– Och sedan det nya infördes tar det mycket längre tid för oss som vill betala med pengar. Det är väldigt krångligt och busschaufförerna verkar aldrig ha någon växel.

Andra ser bara fördelar. Som Ivana Markanovic och Jenny Andersson, studenter vid Linnéuniversitetet.

– Vi ungdomar är nog vinnare. Det har blivit mycket billigare för oss. Förut betalade man 1100 kronor för en månad. Nu är det bara 750 kronor.

Just ungdomsrabatten är det inte så många som känner till, tror busschauffören Jan Hagberg.

– När man berättar om det blir folk glada och positivt överraskade.

Själv har han varit med om tre olika biljettsystem sedan han började som busschaufför för 27 år sedan.

Han vet att det brukar bli till det bättre.

– Som busschaufför ser jag fram emot när det blir kontantfritt. Det ska bli skönt att slippa all hantering med pengar.

Jesper Ericson
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.