Nu ska städningen bli bättre
I två dagar har Sven-Erik Björkholm besiktigat flera av sjukhusets avdelningar. Han är en extern städkonsult som engagerats av sjukhusets serviceavdelning för att gå igenom hygien- och städrutiner.
– Man förväntar sig att det ska vara rent och hygieniskt på ett sjukhus, säger han. Det är väl det minsta man kan begära. Men när ytterdörrar och entréer är smutsiga, och det är det första som möter en, då får man inget förtroende för vården heller.
Åsa Andersson, basenhetschef för kost, transport och lokalvård erkänner att den tidigarelagda besiktningen visar att landstinget inte fått det man betalat för av städbolaget ISS.
– Vi har samtalat med ISS och de tar till sig av kritiken och ska åtgärda bristerna direkt, säger hon. Förmodligen innebär det att man tar in ytterligare personal.
Basenhetschefen säger också att man kommer att göra en del förändringar i kontrollen av städningen utifrån vad som kommit fram den senaste tiden.
– Vi inför två externa kontroller per år i stället för en och dessutom ska vi utföra egenkontroller en gång i månaden.
På sjukhusen i Oskarshamn och Västervik har man anställt egen personal för att städa.
– Vi ska göra en koll även där och det visar sig kanske att egen personal är bättre och billigare.
Att man sparat in på städkostnaderna genom att anlitat ISS stämmer inte, enligt Åsa Andersson.
– Nej, vi har inte sparat några pengar på det.
Nu väntar man på riktlinjer från socialstyrelsen som förklarar hur städningen ska gå till och se ut.
– Vi kommer att få direktiv för hur en upphandling ska gå till, vilka kontroller som ska göras, vilken nivå man ska lägga sig på och hur ofta och på vilket sätt ett rum ska städas, förklarar Åsa Andersson.