Annons

Anders Enström: Nu byter papperstidningen form – igen

En tidning kan beskrivas som en spegel av sin tid. Både när det gäller innehåll och utseende. Nu låter vi en ny spegelbild tona fram.
Anders EnströmSkicka e-post
Kalmar • Publicerad 29 september 2020 • Uppdaterad 30 september 2020
Anders Enström
Detta är en personligt skriven text i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Att vi skulle förändra utseendet på tidningen under året berättade jag redan i vintras. Då fick jag omedelbart reaktioner från flera läsare som uppmanade oss att tänka om. Papperstidningen är ju bra som den är. Varför ändra något som fungerar?

Det raka svaret är: För att motsatsen är otänkbar.

BILDSPEL: Förstasidor i Barometern-OT genom åren:

bild 1/26
Barometern den 18 augusti 2012
Första numret av Barometern. Utkom den 2 oktober 1841.
Barometern den 11 september 1880.
Barometern den 21 mars 1912.
Första utgåvan av Oskarshamns-Tidningen den 2 oktober 1880.
Barometern den 30 januari 1909
Barometern den 13 mars 1923
Barometern den 17 december 1941
Oskarshamns-Tidningen  den 12 september 1947
Barometern den 7 maj 1954
Oskarshamns-Tidningen den 18 oktober 1957
Barometern den 5 oktober 1960
Oskarshamns-Tidningen den 7 oktober 1967
Barometern den 12 oktober 1972
Barometern den 5 november 1979
Oskarshamns-Tidningen den 4 november 1982
Barometern den 13 juli 1984
Oskarshamns-Tidningen den 4 juli 1987
Barometern den 1 mars 1988
Barometern den 8 december 1995
Barometern den 22 februari 1999
Barometern den 23 december 2000
Oskarshamns-Tidningen den 5 september 2002
Barometern den 1 november 2005
Barometern den 14 april 2010
Oskarshamns-Tidningen den 15 februari 2012
Barometern den 18 augusti 2012
Första numret av Barometern. Utkom den 2 oktober 1841.
Annons

Titta på tidningssidorna här ovan. Vad hade hänt om tidningsmakarna på Barometern/Oskarshamns-Tidningen slutat uppdatera designen 1962?

Eller 1988?

2005?

Då är jag ganska säker på att vi inte haft så många prenumeranter kvar.

Själv blir jag alltid lika överraskad av hur mossiga tidningarna ser ut från 80- och 90-talet, en tid när jag själv kom in i yrket och tyckte att den rådande tidningsdesignen andades modernitet.

Well.

Kanske kan vi enas om att det här är ett område där allt inte var bättre förr?

Ständig förändring har alltid varit ett överlevnadsvillkor för tidningsbranschen. Det gäller både journalistiken och hur den presenteras. En tidning som gör anspråk på att skildra sin tid måste också ha en design som ligger i linje med samtiden. En form som släpar efter kan skapa en känsla av att också innehållet stagnerat.

”Förvänta er ingen revolution.”
Anders Enström, chefredaktör Barometern-OT

Med en snabbare utvecklingstakt i samhället följer också en snabbare förändringstakt av tidningens utseende. Designomläggningarna har därför varit större och mer frekventa de senaste decennierna än under mitten av 1900-talet. Det kan man tydligt se i bildspelet med förstasidorna ovan.

Men här vill jag samtidigt kasta in en lugnande brasklapp. Förvänta dig ingen revolution i morgon.

Annons

Strukturen rör vi inte. Alla avdelningar finns kvar och allt går att hitta på samma sätt som tidigare. Typsnittet i själva artikeltexten är oförändrat. Där har vi lärt av ödesdigra misstag från förr. Inget stör läsarna som en förändring i texttypografin. Det är där själva kärnan i läsvanan brukar sitta.

Däremot blir det ny rubrikstil – riktig snygg om du frågar mig – och något förändrad grundlayout på sidorna. Rubrikerna blir mer dämpade, och sidorna luftigare. Vi tror att ett lugnare uttryck passar bra i en tid där tempo och tonläge höjs i så många andra sammanhang.

Några mindre färgjusteringar blir det också, men vänta dig ingen större dramatik där heller.

Om du drabbas av en känsla att allt känns väldigt bekant så beror det sannolikt på att du också läser oss digitalt. På sajten hade det nya formspråket premiär redan i våras. Med morgondagens kliv får vi en gemensam identitet i båda kanalerna.

Omgörningen ska också ses som ett uttryck för att vi fortsätter att bry oss om papperstidningen. I en tid när det digitala läsandet ökar i raketfart är det fortfarande mer än 90 000 personer som läser Barometern-OT i pappersform – varje dag!

Det tackar vi ödmjukt för – och hoppas att ni kommer att fortsätta gilla den analoga läsupplevelsen även efter morgondagens ansiktslyft.

Och självklart är vi nyfikna på vad du tycker. En förnyelse i rätt riktning – eller har vi missat något som faktiskt var bättre förr?

Anders Enström är chefredaktör på Barometern-OT.

Annons
Annons
Annons
Annons