Mannen som är van att alltid bli nådd
John Bjerker skulle inte klara sig en enda dag utan mobiltelefonen.
- Jag pratar mellan tre och fyra timmar varje dag.
John Bjerker, konsult på Skandikon, är mannen som är van vid att nästan alltid kunna bli nådd.
- Jobbar du mot företagare och stiftelser förväntar de sig att du är tillgänglig i princip dygnet runt. Men det är klart, arbetsdagarna blir längre.
Först att köpa mobiltelefon
Han var den första på sin arbetsplats som köpte mobiltelefon när den kom i början av 1980-talet. Frågan är om mobil är rätta ordet. Telefonen var lika stor som en kylväska och kånkades snarare runt. Men hela 15 000 kronor kostade den. Begagnad.
- En svart fuling var det. Luren såg ut som ett u.
Ett par år senare investerade han i en Ericsson hotline för drygt 20 000 kronor.
- Den var lika lång som ett mjölkpaket och tre gånger så bred. Det var med stor möda jag lyckades pressa ned den i portföljen.
- Jag kommer ihåg när jag skulle testa hur den fungerade. Jag släpade ombord den på båten och körde ut till en ö där jag låg och solade. Mina vänner frågade var jag var, och jag svarade "På kontoret" och blev trodd. Det var fantastiskt.
Sedan har hans mobiltelefoner blivit mindre och mindre. Den senaste kan storleksmässigt jämföras med ett litet paket cigaretter.
- De får inte bli för små. För att kunna se på displayen måste den vara större än ett halvt glasöga.
Ett stressmedel
John Bjerker är sobert klädd i mörk kostym. En liten klämma fäster mobilsladd med mygga och snäcka vid bröstfickan. När vi inleder vårt samtal ser han först till att stänga av sin telefon.
- Man måste veta var off-knappen sitter. Annars blir mobilen ett stressmedel och inte ett hjälpmedel.
Vad säger dina kunder om du har din mobil avstängd nu, under kontorstid?
- Jag ser till att ringa upp så fort jag har möjlighet. Den som inte kan sköta sitt telesvar och lyssna av det så fort telefonen varit avstängd, borde inte ha mobiltelefon.
Tio minuter in i samtalet, lyssnar han av. Det piper. Två nya meddelanden.
- Så är det hela tiden.
Det finns tillfällen då telefonen inte är på. På lunchen, i affären, när familjen äter.
- Man ska vara medveten om att det finns stora öron överallt.
- Tåget, flyget och bussen och tåget mellan Arlanda och Stockholm. Där avslöjas det alldeles för många affärshemligheter, säger John Bjerker.
Han skulle inte klara sig en dag på jobbet utan sin mobil.
Hur gjorde du för 20 år sedan?
- Då var tempot annorlunda. Ett årsmål för en säljare då var som ett månadsmål tolv år senare. Man ringde från kontoret och bokade in möten. Var man i Stockholm en dag så var man det. Ibland lånade man telefonen hos en kund för ett viktigt samtal.
Skulle det inte gå att göra så i dag?
- Nej. Folk förväntar sig större tillgänglighet i dag. Man håller sig inte bara till kontorstiderna.