KLT får kritik för val av utredare: ”Ett grovt jävsförhållande”
Tiotals miljoner kronor från länets skattebetalare har de senaste åren investerats i det standardiserade resesystemet Lynx, som utvecklats tillsammans med regionerna Kronoberg, Halland och Jönköping. Men trots det beslutade Region Kalmars politiker i slutet av september att lämna Lynx och byta till Skånetrafikens lösning.
Hur gick beslutsprocessen till? Vem tog initiativet till det? Vilket underlag fick politikerna och vem ligger bakom? Det har tidningen valt att titta närmare på. Barometern-OT:s granskning visar att skånska konsulter och tjänstemän har deltagit i förarbetet till beslutet att välja Skånetrafikens lösning.
Region Skånes politiker har haft en uttalad ambition att få fler regioner att använda deras resesystem. De har bland annat uppvaktat Värmland och Örebro, men dessa två regioner ville inte bryta mot lagen och valde i stället att göra en regelrätt upphandling.
I ett dokument från Region Skåne, som Barometern-OT har tagit del av, listas en rad positiva effekter med att andra trafikhuvudmän går in i deras system: ”Det ger oss bättre möjligheter att hushålla med skattebetalarnas pengar”, samt ”Vi kan behålla en hög innovationstakt”, och ”Vi skapar en mer stabil och långsiktig uthållig finansiering”.
Regeringens planer på att ta fram ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik färgar också den skånska taktiken, vilket framgår tydligt av dokumentet:
”Om redan merparten av trafikhuvudmännen har ett system skulle det vara logiskt att vidareutveckla detta. Något som skulle vara bra för skånska skattebetalare samt vara ekonomiskt fördelaktigt.”
Barometern-OT:s granskning visar dessutom att KLT-tjänstemännens planeringsarbete inför ett systembyte startade redan i vintras, alltså knappt ett halvår efter att Lynx börjat användas i Kalmar län.
Någon gång i början av mars i år ska tjänstemän på Jönköpings länstrafik ha tagit upp frågan om att det vore bäst om en part tog ett tydligt övergripande ansvar för utveckling, förvaltning och support av Lynx. Att fyra regioner delar på kostnaderna och samarbetar är effektivt, men det är inte lika effektivt att fyra regioner bestämmer lika mycket i ett projekt.
Det var starten för en diskussion som drevs fram av Jönköpings länstrafik och KLT. En snabb utredning gjordes då av en konsult från teknikkonsultföretaget BearingPoint tillsammans med konsulten Lennart Wallén.
– Det var Jönköping som beställde och bekostade utredningen, säger trafikdirektör Crhister Holmgren.
Lennart Wallén är en person som KLT:s tjänstemän känner väl. Han hade i ett par år en huvudroll i Lynx-projektet och hans bolag CL Wallén AB, med säte i Höllviken, har sedan december 2018 fakturerat KLT för strax över två miljoner kronor. Han har sedan juni 2020 jobbat som senior konsult åt Region Skåne som i sin tur äger Skånetrafiken.
Hur resonerade KLT kring hans kopplingar till Region Skåne när ni anlitade honom som utredare?
– Med bakgrund av hans arbete i kundgrupp Cosmic och LynX så tyckte man att han var lämplig att tillsammans med den andre utredaren genomföra uppdraget, säger trafikdirektör Christer Holmgren.
”Med bakgrund av hans arbete i kundgrupp Cosmic och LynX så tyckte man att han var lämplig att tillsammans med den andre utredaren genomföra uppdraget.”Christer Holmgren, trafikdirektör.
Utredningen genomfördes på kort tid under mars 2021 och involverade medarbetare, trafikdirektörer och it-direktörer i Kalmar och Jönköping, samt två representanter från Skånetrafiken. Rapporten blev klar den 8 april.
Utredarna slår redan på sidan fyra fast att de ”inte kunnat analysera alla perspektiv djupgående varför det kan finnas detaljer som inte framgår i utredningen”. De påpekar också att deras slutsatser ”bygger till viss del på information som inte kunnat valideras fullt ut”, och att ”de kostnadsberäkningar som presenteras skall ses som ungefärliga då det finns antaganden och uppskattningar gjorda.”
Tre möjliga scenarion hade i vilket fall analyserats: att samarbetet i Lynx skulle fortsätta som hittills; att förändra styrningen av Lynx och kanske dela upp det; och att Kalmar och/eller Jönköping lämnar Lynx och ingår i samverkan med Skåne, Blekinge och Östergötland.
Tjänstemännen på Region Jönköping, som skulle införa Lynx-systemet ett par veckor senare, insåg att det mest fördelaktiga var att stanna kvar i samarbetet. Men trafikkollegorna i Kalmar valde i stället att lyssna på konsulternas råd att kliva av Lynx helt och hållet.
Och medan Jönköpings länstrafik valde att tvärbromsa och stanna kvar, så gasade KLT på och man beslutade att beställa en fördjupad utredning av hur en samverkan med Skånetrafiken skulle ske och vad det skulle kosta.
Utredningen gjordes av Skånetrafiken i samarbete med KLT:s tjänstemän och blev klar den 21 juni i år. Cirka två månader senare, den 13 augusti, lämnade trafikdirektör Christer Holmgren in förslaget om att byta resesystem till kollektivtrafiknämnden.
I tjänsteskrivelsen slår Holmgren fast att förslaget ”baserar sig på resultatet av den fördjupade utredningen”. I förslaget sägs inte något om att utredningens samordnare och huvudförfattare är en datakonsult med starka kopplingar till bolaget Stratiteq Sweden, som utvecklat en del av Skånetrafikens biljettsystem.
Datakonsulten är, enligt Skånetrafikens presstjänst, inte anställd av Region Skåne eller något av deras bolag. Det var i egenskap av teknisk expert och samordnare han fick uppdraget.
– Han är en av de konsulter hos Stratiteq som har störst teknisk kunskap. Därför föll det sig naturligt att han fick prioritera att samordna utredningen istället för andra arbetsuppgifter åt Skånetrafiken. Arbetet gjordes ihop med flera anställda hos oss, säger Joakim Borgudd, presskommunikatör på Skånetrafiken.
Datakonsulten har, enligt Joakim Borgudd, under perioden 3 maj till den 14 juli spenderat 284 timmar med utredningen som sedan presenterades för regionpolitikerna i Kalmar län. Det skedde till en kostnad av 340 800 kronor.
Datakonsultens insatser anlitades och betalades alltså av den parten som äger och ska leverera systemet till KLT. I en anmälan till Konkurrensverket kallas datakonsultens inblandning för ”ett grovt jävsförhållande”.
Anmälan gjordes av KLT:s nuvarande systemleverantör, Fara Sweden, som ifrågasätter att underlaget till regionpolitikernas beslut tagits fram av en konsult kopplad till en konkurrent som ”har intresse av att fler kunder använder det systemet och som därmed får ytterligare intäkter.”
Konsultbolaget Stratiteq Sweden
Stratiteq Sweden grundandes 2004, har säte i Malmö samt omsatte cirka 140 miljoner kronor och hade cirka 100 anställda förra året.
De har sedan november 2018 sålt tjänster till Region Skåne för 44 miljoner kronor. Konsultbolaget ansvarar för förvaltning och vidareutveckling av Skånetrafikens biljettsystems back-end, inklusive beredskap 24/7.
Datakonsulten som gjorde en stor del av utredningen om Region Kalmars resesystembyte är medgrundare av Stratiteq. Han har också varit en av fyra delägare.
I slutet av augusti i år såldes konsultbolaget till den tjeckiska it-koncernen Aricoma, med en sammanlagd omsättning på mer än 340 miljoner euro.