GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Kalmarföretagare kan slippa fängelse

Det är fängelse i straffskalan för brottet grov marknadsmanipulation. Lägst sex månader och högst sex år. Men åklagare anser att det kan räcka med villkorlig dom och böter för Kalmarföretagaren.
Stockholm • Publicerad 30 januari 2019

Kalmarföretagaren köpte poster i sitt eget bolag. Inte en gång utan 872 gånger under en 14-månadersperiod. Små belopp men alltså väldigt många gånger. För detta har han åtalats för grov marknadsmanipulation och grov otillbörlig marknadspåverkan. Det är grova brott där det finns fängelse i straffskalan, lägst sex månader och högst sex år.

– Det här brottet når upp till en fängelsenivå. Men jag tycker det kan räcka med villkorlig dom och ett rejält bötesstraff eller samhällstjänst och böter, säger åklagaren Jan Leopoldson. Jag hade också ett andra yrkande som handlar om en sanktionsavgift på 400 000 kronor.

Företagaren menar att han inte har gjort något brott och under slutpläderingen i tisdagens tingsrättsförhandling i Stockholm förklarade han sig oskyldig. Företagaren har lagt in 80 miljoner kronor i bolag och åklagaren menar att företagaren köpt aktier i sitt eget bolag för att dopa kursen på sitt företag.

– Det här är väldigt allvarligt. Det slår undan grundvalarna för marknaden. Genom detta kan han själv sätta kursen i sitt bolag, säger Jan Leopoldson. Det kan innebära att förtroendet för marknaden naggas.

Företagaren själv har berättat i en tidigare intervju i Barometern att han bara följt råd och att han har gjort det han har kunnat för att rädda sitt bolag.

Anders BlankSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.