GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Inga kvitton för flyktingbidrag

80 ärenden hos invandrarservice saknar dokumentation om utbetalningar. Att göra en utredning när det inte finns beslutsmotiveringar eller kvitton är omöjligt.
Kalmar • Publicerad 24 januari 2013

Det finns ingen dokumentation om utbetalningar från invandrar­service till flyktingar. Detta informerade socialchefen Cecilia Frid om under onsdagens socialnämnd. Det är en pågående utredning som startades efter att en ledamot i socialnämnden krävt att alla utbetalningar måste granskas.

– Jag begärde en total­undersökning, men den var för omfattande så jag gick med på att nämnden kollade 120 ärenden, säger Jan-Ingemar Lundström (M).

Totalt ska det finnas över 10?000 ärendet och att gå igenom alla dessa ärenden hade tagit för lång tid. Det är därför nämnden nu gör en begränsad undersökning och har nu hunnit kontrollera 80 ärenden. I inte ett enda fall finns det dokumentation som innebär att man kan avgöra om utbetalningen varit rätt eller fel.

– Det här är ytterst allvarligt. Jag har lovat att vänta med en polisanmälan fram tills det finns en skriftlig rapport om vad som hänt, säger Jan-Ingemar Lundström.

I januari 2012 gjordes en omorganisation som innebar att invandrarservice ekonomiska ansvar flyttades över till socialförvaltningen. Ungefär 300 familjer som tidigare fick bistånd för invandrarservice i stället fick söka det hos social­förvaltningen.

Bistånds­tagarna upplevde som om de nya biståndshandläggarna var mycket hårdare än tidigare. Detta innebar att kommunens revisorer intresserade sig för hur invandrarservice tidigare skött sin ekonomi. Resultatet av revisorernas rapport blev att de riktade skarp ­kritik mot nämnden som enligt utredningen brustit i?sitt ansvar över verksamheten och att man inte haft tillräcklig intern kontroll över utbetalningar.

Det framkom att invandrarservice mot gällande regler betalat fortkörnings­böter, betalat en CSN-skuld och bidrag till internet­abonnemang.

Vid nästa nämndssammanträde ska socialförvaltningens egen utredning vara klar.

2012

Januari: Omorganisation av invandrarservice, biståndshandläggare på socialförvaltningen tar hand om utbetalning av försörjningsstöd till nyanlända.

Maj: Revisorsrapport som granskat invandrarservice. Socialförvaltningen får skarp?kritik för bristande kontroll.

Juni: Fullmäktige ger en ”anmärkning” till socialnämnden efter rapporten. Det är allvarligaste kritiken de kan ge.

Juni: Jan-Ingemar Lundström (M) skriver en debattartikel i Barometern där han?hotade att polisanmäla?invandrarservice för ekonomiska oegentlig- heter.

Augusti: Moderaterna kräver att man utreder utbetalningarna hos invandrarservice. Det handlar om 10 000 ärendet det är för många menar S. Beslutet i socialnämnden blir att man ska utreda hur mycket man ska utreda.

Oktober: Socialnämnden påbörjar en utredning av 120?ärenden, det nöjer sig Moderaterna med. De avvaktar utredningen innan de agerar.

2013

Januari: Socialnämnden har granskat lite mer än hälften av de 120 ärendena. 80 är synade och där hittar man ingen eller bristfällig dokumentation.

Anders Blank
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.