Han blev uppringd av skojare
Den senaste veckan har en stor kampanj inletts av ett blufföretag. En person rings upp och får positiva nyheter om att hon har vunnit en resa till Karibien. Därefter ombeds personen att betala en administrativ avgift och lämna ut kontonumret. Henrik Persson fick ett sådant samtal i början på veckan men visste vad han skulle göra.
– När jag svarade lät det som en amerikansk förinspelad röst som sade, congratulations you’ ve won a tripp to the Caribbean, please press nine.
Men Henrik Persson tryckte aldrig på nian.
– Det är så mycket som händer nuförtiden med bluffakturor, modemkapningar så jag gissade direkt att det här var en bluff.
Andra har inte varit lika lyckosamma.
– Det har hänt att personer gått vidare och blivit av med pengar, säger Stina Karlsson jurist och specialist på telemarketingfrågor på Konsumentverket.
Konsumentverket har under veckan fått många frågor från personer som har haft liknande upplevelser som Henrik Persson. Men verkets befogenheter är begränsade.
– Vi har inga möjligheter att slå emot de här bolagen, de är ofta utländska och saknar adress. Vi satsar istället på att informera våra kunder om att aldrig lämna ut personuppgifter eller kontonummer, säger Stina Karlsson.
Även Telia sonera har fått många samtal av människor som upplevt samma uppringningar som Henrik Persson.
– Det här har förekommit nere på kontinenten under ett tag och det verkar som om Sverige är utsatt just nu, säger Lars Billström, pressansvarig på Telia sonera. Det gäller inte bara oss utan även andra operatörer verkar ha drabbats. Vi har inte kommit längre i våra undersökningar än att konstatera att samtalen kommer från utlandet.
Lars Billström varnar också för en annan, mer sofistikerad, metod som blufföretagen använder. Den som svarar uppmanas att trycka ett nummer som senare leder till en återupprigning av ett nummer med hög minuttaxa.