GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

"Hamnarna i Småland viktiga för totalförsvar, näringsliv och miljö”

Sjöfart
”Sverige är EU:s hamntätaste land. Totalt finns det något hundratal kommersiella hamnar, varav drygt 50 är så kallade allmänna hamnar, det vill säga öppna för handel och alla typer av fartyg. Dessa står för närmare 80 procent av all sjötrafik.”
Debatt • Publicerad 28 november 2022
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
"Bara längst med den småländska kusten finns det kommersiella allmänna hamnar i Oskarshamn, Västervik och Kalmar som alla på olika sätt bidrar till att utveckla regionen och det privata näringslivet.”
"Bara längst med den småländska kusten finns det kommersiella allmänna hamnar i Oskarshamn, Västervik och Kalmar som alla på olika sätt bidrar till att utveckla regionen och det privata näringslivet.”Foto: Mats Holmertz

Sverige är EU:s hamntätaste land. Totalt finns det något hundratal kommersiella hamnar, varav drygt 50 är så kallade allmänna hamnar, det vill säga öppna för handel och alla typer av fartyg. Dessa står för närmare 80 procent av all sjötrafik.

Bara längst med den småländska kusten finns det kommersiella allmänna hamnar i Oskarshamn, Västervik och Kalmar som alla på olika sätt bidrar till att utveckla regionen och det privata näringslivet.

Redan 2007 lyfte en statlig utredning idén om att Sverige borde ha färre men större hamnar, att det behövs en statlig hamnstrategi för landet. Det här är en uppfattning som alltjämt lyfts i olika sammanhang, Sveriges Hamnar menar att det är precis tvärtom.

Niclas Strömqvist, VD för Smålandshamnar.
Niclas Strömqvist, VD för Smålandshamnar.Foto: Roger Carlsson
”Den svenska mångfalden av små och stora hamnar måste bejakas och inte motarbetas. Hamnarna är en resurs för Sverige, en infrastruktur som dessutom finansierar sina egna investeringar.”
Niclas Strömqvist, VD Smålandshamnar

Många små och konkurrerande hamnar har visat vilken robusthet och utvecklingspotential dessa hamnar representerar för Sverige - från norr till söder och från öster till väster och exemplifieras på följande sätt:

Nyindustrialiseringen av Norrland har möjliggjorts genom att flera Norrlandshamnar nu bygger ut sin kapacitet

Vindkraftsutbyggnad. En nisch för flera hamnar är att hantera de enorma vindkraftverk som nu byggs runt om i landet, och framöver även till havs. Med vingbredder runt 100 meter saknas andra rimliga transportalternativ än fartyg

Cementkris. När cementkrisen förra året var som mest kritisk meddelade flera svenska hamnar att de med relativt kort varsel skulle kunna hantera utländsk kalksten.

Rysslandskrisen. Kriget i Ukraina har över en natt ritat om kartan för handel. Produkter och transporter hittar snabbt nya vägar, där tillgängligheten är avgörande för affärsmöjligheterna

Hållbara transporter. Transporter på vatten är miljövänliga och resurseffektiva, med dagens hamninfrastruktur bor 90 procent av svenskarna inom en radie av tio mil från en hamn

Totalförsvar. En mosaik av många små och stora hamnar ökar robustheten i att kunna varuförsörja landet i händelse av kris

Den statliga hamnutredningen såg inte något av detta komma när man presenterade sina förslag. Den föreslog i stället att staten bara skulle bemyndiga ett mindre antal strategiska hamnar i landet.

Den svenska mångfalden av små och stora hamnar måste bejakas och inte motarbetas. Hamnarna är en resurs för Sverige, en infrastruktur som dessutom finansierar sina egna investeringar.

När vi tittar på verksamheten i Smålandshamnar och Kalmar hamn är det imponerade att se den entreprenörs- och framåtanda som råder i dessa hamnar. Båda hamnbolagen utvecklar sina verksamheter som hubbar för såväl sjöfart som för andra verksamheter som lämpar sig inom hamnområdet.

I Oskarshamn vill hamnen utveckla Oceankajen och i Kalmar planeras utfyllnader för att utöka hamnområdet, båda åtgärderna med syfte att kunna ta emot fler och större fartyg. Därtill behövs muddring i farleden i det steniga bottenlandskapet mellan Öland och fastlandet.

Nu är det viktigt att Sjöfartsverket, Trafikverket och Länsstyrelsen i sina uppdrag ser hamnutveckling i små och medelstora hamnar som det allmänintresse de är för landets totalförsvar, näringsliv och miljö.

Niclas Strömqvist, VD Smålandshamnar

Mats Gustafsson, VD Kalmar hamn

Eric Tedesjö, branschchef Sveriges Hamnar

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.