Annons

En granskning som ger mersmak

En tipsare gav oss information om en inflytelserik person inom kommunens verksamhet som ofta äter lunch på samma restaurang i Kalmar. Tipset ledde vidare till en granskning av kommunens möteskostnader, som avslöjat en del brister och som har engagerat många Kalmarbor.
Publicerad 4 september 2019
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Bra granskningar börjar nästan alltid med ett tips. En medborgare går omkring med känslan att något inte står rätt till och borde fixas. Ibland vet hen inte riktigt varför det känns fel, men hen kan ändå inte släppa tanken. Moralkompassens nål pekar till slut oftast i riktning mot en redaktion.

Där finns journalister som kan nyhetsvärdera, gräva i handlingar, systematisera information, ställa ansvariga till svars, dra slutsatser samt skriva artiklar och producera avancerad nyhetsgrafik, som avslöjar felen och som kan bli början till en förändring.

Annons

Tipset behöver inte alltid handla om en stor skandal. Det krävs inte alls att det stinker kraftigt. Bara några molekyler av unken lukt kan ibland räcka för att aktivera sinnescellerna i reportrarnas känsliga nyhetsnäsor.

Det var också det som hände i samband med tidningens senaste granskning av Kalmar kommuns möteskostnader. Tipsarens information fick reportern Frida Lindström att begära samtliga fakturor under ett år från den aktuella restaurangen.

Det vi senare såg gjorde oss ännu mer nyfikna. Det slutade med att vi begärde ut fakturor från 20 hotell och restauranger och resultatet av granskningen har ni fått ta del av den senaste veckan. Ett mycket viktigt fynd är faktiskt att det mesta verkar ha gått rätt till, när tusentals anställda och politiker konfererat för att utveckla sig själva och verksamheten.

Barometern-OT:s granskning publicerades den 31 augusti samt den 2 och 4 september 2019.
Barometern-OT:s granskning publicerades den 31 augusti samt den 2 och 4 september 2019.

Att utbilda personalen och skapa en bra teamkänsla är oerhört viktigt och det är självklart rätt att satsa skattemedel på det. Granskningen kunde dock peka ut en del utgifter som kommunalrådet Johan Persson (S) kraftfullt fördömde som helt emot riktlinjen att vara återhållsamma med skattebetalarnas pengar.

Annat viktigt som granskningen visat är att kommunledningens gränser för vad som är rätt och fel uppenbarligen inte delas av alla höga chefer och tjänstemän längre ner i hierarki. Att använda skattemedel för att hålla en bar öppen efter stängningsdags är till exempel, enligt Johan Persson, inte okej, medan utbildningsförvaltningens chef tycker att det är "fullt rimligt" att göra det.

Men det kanske viktigaste som granskningen visat är att kommunen felaktigt trott att man haft koll på vem som äter var och varför. I verkligheten slarvas det så ofta med redovisningen i datasystemet för fakturahantering att någon riktig kontroll, enligt gällande regelverk, blir svårt att hävda att man har.

En fjärde slutsats som också är bra att ni läsare känner till är att granskningen inte hade varit möjlig utan Johan Persson och kommundirektören Annette Anderssons uppriktiga vilja att underlätta vårt arbete. När någon tjänsteman reflexmässigt viftade med GDPR-kortet för att hemlighålla information, tog Annette Andersson genast hand om saken och vi fick det vi frågade efter.

Deras insatser som möjliggörare var avgörande för att bristerna kunde uppdagas. Att bli granskade kan vara jobbigt men det är en chans till att förbättra verksamheten. Persson och Andersson tog chansen. Nu har de bättre koll. Och nu vet ni läsare också mer om hur kommunens möteskostnader fördelas mellan olika förvaltningar och vad 5,6 miljoner kronor gått till.

Efter 160 arbetstimmar har vi levererat en granskning som ger mersmak – och vi vill granska ännu mer. Barometern-OT har denna vecka startat ett grävnav som ska fokusera på den granskande, fördjupande journalistiken. Tillsammans med reportrarna Rasmus Jeppsson och Karin Lagerström är vi i begynnelsen av en spännande journalistisk resa.

Men vår vilja ensam räcker inte. Vi är beroende av att ni läsare tar steget att kontakta oss och berättar vad det är som luktar ruttet på era arbetsplatser, skolor, äldreboenden, bostadsområden, föreningar, etcetera. Era tips är avgörande för att vi ska nå målet att göra samhällsnytta med vår granskande journalistik. Tveka inte att kontakta oss. Vi är redo.

Annons

Du når oss på:

hector.barajas@barometern.se

karin.lagerstrom@ot.se

rasmus.jeppsson@barometern.se

Héctor BarajasSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons