Eftersatta vägar hårdprioriteras

Kalmar Artikeln publicerades
Mikael Jurgell och Magnus Gustafsson på serviceförvaltningen om satsningar på vägar.
Foto:Jesper Ericson
Mikael Jurgell och Magnus Gustafsson på serviceförvaltningen om satsningar på vägar.

Sprickor, hål och rännor. Kalmars vägar är eftersatta. Vart tjugonde år bör beläggningen helt bytas ut. Men vissa gator har inte fått helt ny asfalt på 45 år.

– Vi måste prioritera. Det finns inte pengar så det räcker, säger Magnus Gustafsson, entreprenadingenjör på Serviceförvaltningen i Kalmar.

Och prioritering är just vad han och kollegan Mikael Jurgell håller på med nu.

    Egentligen skulle det behövas nästan 14 miljoner kronor årligen för att hålla vägarna i skick. Budgeten är på 4,3 miljoner.

    Ändå har budgeten för vägunderhållet höjts. I slutet av 2012 kom en revisionsrapport som pekade på förfallet bland vägarna i Kalmar. Efter det blev det extra pengar.

    – Då tog vi ifatt en hel del, säger produktionschef Tomas Lexinger. Men fortfarande finns mycket att göra.

    Det som flest Kalmarbor hör av sig om är så kallade potthål och gamla hål som visserligen har fyllts igen, men som inte har asfalterats än.

    Potthålen åker serviceförvaltningen ut och fixar så fort de får reda på dem. Men asfalteringen dröjer till beläggningssäsongen börjar.

    – Vi brukar starta i maj, säger Magnus Gustafsson. Men i år ser det ut som om det skulle gå att börja i april.

    I Kalmar grävs det friskt under ett år. Vattenledningar, telekablar, fiber och fjärrvärme läggs ned i rasande takt. Totalt handlar det om tusen uppgrävda hål under ett år som under vårkanten ska beläggas med asfalt.

    – Det är många som ringer och undrar och tycker det är konstigt att det får stå oasfalterat så många månader, säger Tomas Lexinger.

    – Men det beror alltså på att beläggningssäsongen inte börjat. Dessutom är det bra att grus och sand sjunker in.

    De större problemen som serviceförvaltningen nu brottas med är prioriteringen av vägar som egentligen behöver helt ny beläggning.

    Det handlar exempelvis om djupa fåror på Eric Dahlbergs väg, guppigt vid Norra vägen före Snurrom och nedslitna vägbanor i Lindsdal.

    Med begränsad budget måste prioriteringarna vara hårda.

    – När kapitalförstöringen har tillåtits accelerera tar det ett tag innan investeringarna får effekt, säger Tomas Lexinger.

    LÄS MER:

    Webb-tv: Följ med på Kalmars eftersatta vägar