Drömbilarna klara för Elmia
Nostalgiker har inte mycket att hämta, inte heller de som är noga med originaldelar. För det är inte mycket mer än grillen som bevisar att Christoffer Sjögrens bil är en BMW.
– Det har tagit mig 2,5 år. Nu börjar jag bli nöjd, säger han.
Bildörrarna öppnar sig snett uppåt som på en Lamborghini, dörrhandtagen är bortrationaliserade och stereon skrämmer de flesta.
Men varför?
– Jag gillar att göra om bilarna helt enkelt så de ser annorlunda ut. Jag köpte en likadan BMW 325, som jag skulle ha som vinterbil. Men nu har jag börjat med den också. De är bara motorerna jag låter bli.
I ett garage i Tvärskog lyfter Jonas Olsson på huven till en oansenlig, för att inte säga ful, Opel Rekord från 1986. Om Christoffer Sjögren bara tänker på utsidan, är det tvärtom här.
– Jag ville ha en bil som ser vanlig ut, men som inte är det på insidan, säger Jonas Olsson.
Det lyckades han med. Eller vad sägs om 446 ivriga hästkrafter som ger en toppfart på 264 kilometer i timmen.
Hur vet du det förresten?
– Det vet jag.
Röd, rostbrun eller svart. Ja, det beror lite på var man står och var man tittar. Eliza Persson har bara två dagar på sig att få dit ratt, instrumentbräda och hjul innan hon åker till Elmia. Men lacken är klar.
– Den enda i sitt slag i Sverige. Just en Nissan 300 ZX har jag haft som drömbil så länge jag kan minnas, säger hon.
Nu är alla tre också på väg till sina drömmars mål. Bilmässan i Jönköping. Flera tusen har sökt om att få ställa ut, bara 500 klarade uttagningen. Och från Kalmar kommer tre olika personer med tre helt olika sätt att älska sin bil.