Bråda tider för försäkringsbolag

- Vi har registrerat ett hundratal skador sedan i tisdags.
Kalmar • Publicerad 26 november 2010

Ewe Strandhag är skadechef på Länsförsäkringar i Kalmar där man har bråda tider på grund av översvämningarna.

- Det är en strid ström av kunder som ringer och har drabbats av läckage eller översvämning i sina källare.

Vad kan man få ersättning för?

- Om det kommer in vatten genom avloppsbrunn, ventiler, dörrar eller fönster. Om det däremot tränger upp vatten genom golvplatta eller väggar då täcker inte försäkringen skadorna.

Ewe Strandhag betonar att fastighetsägaren har ett stort ansvar när det gäller att se om sitt hus.

- Är huset bra underhållet och har en bra konstruktion och dränering är det större chans att få ersättning.

Hur reagerar kunderna när försäkringen inte ersätter deras skador fullt ut?

- Många blir förvånade och då är det vårt jobb att förklara. Väldigt få läser villkoren i sin försäkring, som ju varken är lättlästa eller särskilt roliga. Men det är bra nattlektyr, säger Ewe Strandhag.

Försäkringsbolaget If har inte haft samma anstormning. Hans Möller som är chef för södra Sverige säger att ett tiotal kunder i regionen hört av sig.

- Vi har bara registrerat ett fåtal, fyra-fem på sin höjd, säger Anna Snell på Trygg-Hansa.

Marit Ollander Hjort
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.