GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Besvikelse efter Ryanairs besked

Ryanair har inte kostat Kalmars skattebetalare en krona, enligt kommunalrådet Johan Persson (S). Men det kommunala bolaget Kalmar Airport har troligen satsat cirka en halv miljon på flyglinjen.
Kalmar • Publicerad 14 december 2013
Arkivfoto.
Arkivfoto.
Foto: Lars Johansson

Prislappen för Ryanair-satsningen är hemlig. Men att Ryanair kräver motprestationer från de orter man flyger till är väl känt. Kommunägda bolaget Kalmar Airport hänvisar till affärshemligheter. Men för exakt ett år sedan berättade vd Ronny Lindberg för Barometern att man förbundit sig att lägga 80 kronor per resenär i marknadsföring.

– Hur mycket av det som blivit av vill jag inte kommentera, säger Ronny Lindberg i dag.

Om Kalmar Airport lagt den summa man lovade innebär det att affären med Ryanair kostat kommunbolaget ungefär en halv miljon.

– Men våra ägare, kommunen, har inte skjutit till några pengar, säger Ronny Lindberg.

Kommunalrådet Johan Persson är besviken över Ryanairs beslut.

– Kalmar behöver internationella flyglinjer. Det är en överlevnadsfråga för oss, säger Johan Persson.

Han tror inte att kritiken mot Ryanair påverkat bolagets beslut att lägga ner flyglinjen.

– Deras beslut handlar inte ett dugg om kritiken. Det handlar om flygkapacitet, säger Johan Persson.

Och han menar att satsningen inte kostat Kalmarborna någonting.

– Kommunen ger inget driftsbidrag till flygplatsen.

Så du menar att Ryanair inte kostat skattebetalarna en enda krona?

– Ja.

Men det kommunägda flygplatsbolaget har däremot betalat. Exakt hur mycket är hemligt.

Kommunalrådet Bertil Dahl (V) sitter i styrelsen för flygplatsbolaget och har varit en av Ryanair-satsningens skarpaste kritiker. Även han hänvisar till affärshemligheter, men han öppnar för en möjlighet att lätta på förlåten.

– Jag tycker att man kan redovisa kostnaderna nu i efterhand. När man har facit i hand kan man gott och väl gå ut med siffror, säger Bertil Dahl.

Hoppet om en internationell flyglinje från Kalmar är dock inte ute.

– Det kommer att bli en linje till Berlin. Men jag kan inte svara på när, säger Ronny Lindberg, Kalmar Airport.

Rasmus Jeppsson
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.