GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Larm om brister, jäv och slöseri när KLT bytte biljettsystem – läs hela granskningen här

I en serie artiklar granskar Barometern-OT Kalmar länstrafiks byte till nytt biljettsystem. Här hittar du alla delar i vår granskningen.
Kalmar • Publicerad 18 november 2021 • Uppdaterad 1 december 2021
Foto: SUVAD MRKONJIC

I slutet av september beslutade ett enigt regionfullmäktige att ge KLT grönt ljus för att ännu en gång byta rese- och biljettsystem. Barometern-OT har granskat beslutet från olika perspektiv eftersom kritiska röster inom konsultbranschen slagit larm om jäv, sämre datasäkerhet och slöseri med skattebetalarnas pengar.

DEL 1: Dataexperter slår larm: Beslut äventyrar KLT-kundernas data

Konsulter anser att beslutet strider mot dataskyddsförordningen. En systemutvecklare begärde att förvaltningsrätten laglighetsprövar beslutet. Publicerad 20/10 2021.

DEL 2: Leverantör: Regionens beslut att byta system är slöseri

Bolaget Fara, som är en av leverantörerna av KLT:s ­nuvarande lösning, vill också att beslutet ogiltigförklaras. Publicerad 1/11 2021.

DEL 3: Expert ifrågasätter KLT:s upplägg för köp av biljettsystem

Jurister är överens om att Skånetrafikens rese- och biljettsystem är färdigutvecklat och KLT kan inte betala för att ansluta sig till det utan att bryta mot ­lagen om offentlig upphandling, LOU. Publicerad 4/11 2021.

DEL 4: KLT får kritik för val av utredare: ”Grovt jävsförhållande”

KLT:s utredning ­författades av en ­konsult ­kopplad till ett privat databolag som utvecklar och förvaltar en viktig del av resesystemet åt Skånetrafiken. Publicerad 5/11 2021.

Christer Holmgren, trafikdirektö på Kalmar länstrafik.
Christer Holmgren, trafikdirektö på Kalmar länstrafik.Foto: Mats Holmertz

DEL 5: Trafikdirektören: ”Det är inte Skånetrafiken som har tagit fram beräkningarna”

Starka ekonomiska argument låg bakom beslutet att byta biljettsystem igen. KLT:s kalkyl visar att nästan 33 miljoner kronor sparas fram till år 2031. ”Det är en av två huvudanledningar att göra detta, säger trafikdirektören.” Publicerad 18/11 2021.

DEL 6: Resesystemet redan minst 20 miljoner kronor dyrare än kalkylen

Lynx-projektet har redan kostat minst 20 miljoner kronor mer än beräknat från början. Externa konsulter har fått en stor del av kakan. Det visar Barometern-OT:s granskning av cirka 700 fakturor.

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.