Larm om brister, jäv och slöseri när KLT bytte biljettsystem – läs hela granskningen här
I slutet av september beslutade ett enigt regionfullmäktige att ge KLT grönt ljus för att ännu en gång byta rese- och biljettsystem. Barometern-OT har granskat beslutet från olika perspektiv eftersom kritiska röster inom konsultbranschen slagit larm om jäv, sämre datasäkerhet och slöseri med skattebetalarnas pengar. Artiklarna har publicerats från oktober 2021 och framåt.
DEL 1: Dataexperter slår larm: Beslut äventyrar KLT-kundernas data
Konsulter anser att beslutet strider mot dataskyddsförordningen. En systemutvecklare begärde att förvaltningsrätten laglighetsprövar beslutet.
DEL 2: Leverantör: Regionens beslut att byta system är slöseri
Bolaget Fara, som är en av leverantörerna av KLT:s nuvarande lösning, vill också att beslutet ogiltigförklaras.
DEL 3: Expert ifrågasätter KLT:s upplägg för köp av biljettsystem
Jurister är överens om att Skånetrafikens rese- och biljettsystem är färdigutvecklat och KLT kan inte betala för att ansluta sig till det utan att bryta mot lagen om offentlig upphandling, LOU.
DEL 4: KLT får kritik för val av utredare: ”Grovt jävsförhållande”
KLT:s utredning författades av en konsult kopplad till ett privat databolag som utvecklar och förvaltar en viktig del av resesystemet åt Skånetrafiken.
DEL 5: Trafikdirektören: ”Det är inte Skånetrafiken som har tagit fram beräkningarna”
Starka ekonomiska argument låg bakom beslutet att byta biljettsystem igen. KLT:s kalkyl visar att nästan 33 miljoner kronor sparas fram till år 2031. ”Det är en av två huvudanledningar att göra detta, säger trafikdirektören.”
DEL 6: Resesystemet redan minst 20 miljoner kronor dyrare än kalkylen
Lynx-projektet har redan kostat minst 20 miljoner kronor mer än beräknat från början. Externa konsulter har fått en stor del av kakan. Det visar Barometern-OT:s granskning av cirka 700 fakturor.