Anhörig varnar för Tele2
Det hindrade ändå inte en försäljare hos Tele2 att ringa upp en äldre dam i Kalmar för cirka en månad sedan och lova guld och gröna skogar bara hon gick med på att byta. Kvinnan, som är 67 år, blev lovad billig hemtelefoni som bara skulle kosta hälften mot det abonnemang som hon har idag hos en annan leverantör, enligt hennes son.
– Bredband har min moder inte en aning om vad det är för något, säger sonen, som tycker att bolaget lurat modern och nu vill varna andra för Tele2:s försäljare.
Damen trodde att hon skrev på ett avtal om vanlig fast telefoni, men det visade sig att det gäller ip-telefoni över bredband.
– Vi fixar allting", sade säljaren också, refererar han, när det gällde att avsluta det gamla abonnemanget och flytta över till det nya och damens gamla telefonnummer skulle inte behöva ändras.
– Det visade sig vara ett helt nytt abonnemang med nytt telefonnummer. Det gamla var inte uppsagt. Hon skulle behöva skriva på en fullmakt och skicka in.
– Säljaren från Tele2 lurade min moder att skriva på ett avtal för något som hon inte kan utnyttja. Sägs det upp kräver de betalt för tre månader plus för startavgiften och kostnaden för att skicka tillbaka grejorna.
Idag har kvinnan kvar sitt gamla telefonabonnemang och det nya för ångertiden har gått ut.
Bemötandet av Tele2:s kundservice kunde varit bättre, menar han också.
– De hävdar att det bara är kundens ansvar att veta vad de beställer. Hon är 67 år och har inte en aning om vad bredband är, upprepar sonen. Hennes telefonnummer är spärrat genom NIX.