unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Anders Enström: Välkommen till en ny digital läsupplevelse!

Ni som brukar läsa oss digitalt har säkert redan lagt märke till det. Barometern.se håller på att byta utseende. På torsdagen tas det största steget hittills.

Senast Barometern.se bytte design var i oktober 2014. Mycket har hänt sedan dess. Framför allt har ni läsare blivit mer digitala, i linje med omvärlden.

Ni läser till exempel fem gånger så många artiklar på Barometern.se nu jämfört med vad ni gjorde då. Hösten 2014 noterade vi cirka 350 000 sidvisningar per vecka. I dag ligger vi runt 1,5 miljoner. Och då tillkommer cirka 400 000 i nyhetsapparna, MinBarometern och MinOT.

År 2014 hade knappt 13 000 av er aktiverat era digitala konton, i dag är ni fler än 25 000. Vid 2014 års utgång hade vi cirka 600 helt digitala prenumeranter, i dag är den siffran över 5 000.

Det är siffror vi gläds åt, och som vi gärna ser blir ännu högre. Det är därför vi lagt mycket tid på att bygga om vår sajt in i minsta kodslinga. För att den ska bli snabbare, tydligare och ge en starkare läsupplevelse.

För det är ytterst det all tidningsdesign handlar om, oavsett kanal: Den ska hjälpa läsaren att hitta, begripa och engageras av journalistiken.

Att göra om designen på en papperstidning är inte lätt. Men i jämförelse med att bygga om en nyhetssajt från grunden är det rena barnleken.

Det är därför utvecklingsavdelningen växt från en av tidningshusets minsta till en av de största. Här sitter nu UX-designers (experter på användarnas beteende), frontend-utvecklare (programmerar det du ser), backend-utvecklare (programmerar det du inte ser) och flera andra spännande kompetenser som vi knappt kände till för tio år sedan. Men som är nödvändiga när en digital läsarupplevelse ska utvecklas år 2020.

quote
Designskiftet ska snarare ses som startskottet på en ny resa.

Förvandlingen av Barometern.se har skett stegvis. Att göra allt på samma gång hade varit förknippat med ”galet mycket risk”, som utvecklingschefen Carl-Oskar Westman säger i artikeln här intill.

Vissa orter på sajten, som Högsby och Torsås, har burit den nya dräkten i flera månader. Kalmar, Öland, Mönsterås och Nybro tog steget bara för någon vecka sedan. I morgon torsdag tas det mest synliga steget hittills – startsidan görs om. Resterande avdelningar – Sporten, Kultur & Nöje, Familj och Oskarshamn till exempel – förvandlas inom de närmaste veckorna. I juni ska alla gamla delar vara utbytta.

Det innebär dock inte att utvecklarna kan pusta ut. Nej, designskiftet ska snarare ses som startskottet på en ny resa. Där nya funktioner och presentationsformer kommer att lanseras löpande i högre takt än tidigare.

Papperstidningen då? Jo, den kommer också att få en ny design, sannolikt i början av hösten. Så att alla ni som gärna läser både papper och webb kan känna igen er tidning i alla kanaler.

Tankar, synpunkter och frågor om allt det nya? I morgon, torsdag, kan du chatta direkt med Barometern-OT:s digitala chef Per Jakobsson.

Välkommen till en ny läsupplevelse!

LÄS MER: Fler artiklar om nya sajten:

LÄS MER: Fler krönikor av Anders Enström: