Guldfågeln Arena
Kalmar FF har presenterat sin nya samarbetspartner för arenan. Namnet blir Guldfågeln Arena, avslöjade Kalmar FF och Guldfågeln vid en presskonferens på fredagen. Samarbetet gäller i sju år, mellan åren 2011-2017. Det finns även en option om en förlängning av avtalet.
– Vi är väldigt nöjda med att ha fått Guldfågeln som namnsponsor till vår nya arena. Guldfågeln är ett starkt varumärke som står för hög kvalitet, kontinuitet och långsiktighet, säger Kalmar FF:s ordförande Johnny Petersson.
– En arena som kommer att ge oss många fina upplevelser, inte bara när det gäller fotbollen. Arenan kommer också att användas för andra evenemang och för konferenser och möten, säger Jimmy Samuelsson, vd på Guldfågeln.
Kalmar FF och Guldfågeln vill inte säga hur mycket pengar det handlar om. Enligt vad Barometern erfar har Guldfågeln betalat cirka 20 miljoner kronor för sju år.
Arenan kommer vara klar i mars 2011 och rymmer 11 800 sittplatser vid en fotbollsmatch. Vid konserter utökas publikkapaciteten till 15 000.
Guldfågeln AB
Guldfågeln AB ingår i matfågelkoncernen Blenta-gruppen och är ett av Sveriges största kycklingföretag. Företaget grundades 1975 och har huvudkontor och sin huvudsakliga verksamhet i Mörbylånga på Öland. Guldfågeln AB har cirka 470 anställda och omsätter 1 miljard kronor.