Annons

Intresset styr honom världen runt

- Jag förmodar att bil var det första ord jag kunde säga som nyfödd, säger Johannes Gardelöf som i dag åker världen över, för att besöka bilsalonger, provköra och testa olika bilar.
Nyheter • Publicerad 17 mars 2005
Det är inte bara prestanda som testas. Johannes Gardelöf skriver också om komforten i olika bilar.
Det är inte bara prestanda som testas. Johannes Gardelöf skriver också om komforten i olika bilar.Foto: 
1994 grundade Johannes Gardelöf företaget CNP Media som säljer bilreportage. Han testar nya bilar och skriver om resultaten. En del av bilarna kommer direkt till honom i Hultsfred från fabrikerna. FOTO: OLLE NILSSON
1994 grundade Johannes Gardelöf företaget CNP Media som säljer bilreportage. Han testar nya bilar och skriver om resultaten. En del av bilarna kommer direkt till honom i Hultsfred från fabrikerna. FOTO: OLLE NILSSONFoto: 

HULTSFRED

Johannes Gardelöf startade företaget CNP Car News & Pictures AB 1994. Varje vecka säljer han och tre frilansande medarbetare i Stockholm artiklar och bilder, lagom för en tabloidsida, om bilar - allt ifrån vanliga Svenssonbilar till exklusiva modeller. Köpare är 87 tidningar i 28 tidningskoncerner från Haparanda till Helsingborg, med en sammanlagd upplaga på 3,5 miljoner exemplar. Bland abonnenterna finns dagstidningar, gratistidningar och specialtidningar.

Annons

- Vi skriver om nyheter från biltillverkare, om trender inom branschen, om bilarnas prestanda, komfort med mera, säger Johannes Gardelöf.

Han lägger också ut artiklar och bilder på internet. Tidningar kan sedan hämta hem dessa och skräddarsy sina egna sidor.

- Jag får inbjudningar till samtliga pressvisningar och provkörningar av nya bilmodeller i Sverige och utomlands. Vi är också med på alla bilsalonger världen över. Dessutom bevakar vi samtliga Formel 1-tävlingar på plats.

Brev till bilföretag

Johannes Gardelöfs bilintresse började tidigt. 14 år gammal skrev han brev till många bilföretag världen över och bad om informationsmaterial.

- Alla svarade utom Volvo, som jag dock har mycket gott samarbete med i dag, och skickade förutom broschyrer även videofilmer och kylarprydnader.

Vid 17 års ålder började han skriva artiklar om bilmärkens historia och när han var 18 startade han sitt företag CNP-Car News & Pictures AB.

Någon månad efter 18-årsdagen fick han, som nybliven körkortsinnehavare, en inbjudan från Bugatti att provköra en ny modell vid företagets testbana i Italien.

130 utlandsresor

Johannes Gardelöf berättar att han och hans medarbetare gör cirka 130 utlandsresor varje år. Han försöker klara av provkörningarna och testerna så snabbt som möjligt. I Europa handlar det om en övernattning. I USA kan de bli två-tre övernattningar. Bilmässorna tar något längre tid.

Annons

Johannes Gardelöf har sin bas i Målilla och Hultsfred. Så länge det finns flyg från Hultsfred, Kalmar och Växjö är det inga problem. Han kan snabbt ta sig ut i världen.

Hjälp av familjen

Johannes Gardelöf får bilar för provkörning levererade direkt till kontoret i Hultsfred. Bilarna kommer direkt från fabrikerna.

- Jag provar inga bilar från återförsäljare, säger han.

Under åren som egen företagare har han skapat många värdefulla kontakter med generalagenter och annat branschfolk. Ofta får han via sina kontakter nys på företagsnyheter innan de offentliggörs.

Johannes Gardelöf är ensam ägare till sitt företag och har heller ingen fast anställd personal. Pappa Lasse sköter bokföringen, flickvännen Jenny och brodern Johan hjälper till med fotografering. Dessutom köper han en del tjänster till företaget.

LEIF LUNDQVIST

leif.lundqvist@barometern.se

0491-872 55

Leif Lundqvist
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons