Annons
Insändare

”Vi jobbar för att kunna erbjuda digital bokning av närtrafik”

Insändare • Publicerad 5 november 2021
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Hej Yvonne! Vi beklagar det som inträffat när du rest med oss. Det som du råkat ut för är verkligen inte något som vi önskar ska hända. I detta fall verkar det som att det finns svårigheter i att ta del av avgångstider samt vilka dagar som bussarna går. Att lätt kunna hitta information om avgångstider är av stor vikt och något som vi kommer arbeta vidare med för att förbättra. Nedan kommer jag försöka svara på dina frågor.

På platser där bussar går mindre frekvent är linjetrafiken ibland anpassad utefter skolans resebehov. Detta innebär att avgångstider kan skilja mellan olika dagar, det kan även vara så att en viss linje inte går alls vissa dagar. Detta ställer i sin tur dessvärre högre krav på resenärerna att ha koll på tidtabellen eller söka efter resan i vår app eller på vår hemsida. I detta fall är dessa linjer (exklusive närtrafiken) anpassade till skolans scheman och behov. Skolbussarna som du nämner är öppen trafik som fungerar som den vanliga linjetrafiken, den är öppen för alla resenärer. Linjelagda bussar trafikerar en förutbestämd rutt på angivna avgångstider till skillnad från närtrafiken som enbart trafikerar när någon bokat in sig på avgången.

”Vi jobbar för att kunna erbjuda digital bokning av närtrafik”, skriver Christer Holmgren, trafikdirektör, i sin replik.
”Vi jobbar för att kunna erbjuda digital bokning av närtrafik”, skriver Christer Holmgren, trafikdirektör, i sin replik.Foto: Mats Holmertz
Annons

Tidtabellerna till de öppna skolbussarna finns att hitta digitalt på kalmarlanstrafik.se eller i vår app. Dessa finns digitalt då tidtabellerna kan komma förändras med kort varsel då elever kan tillkomma eller flytta under läsåret. Linje 521 är exempel en sådan linje. Söker man efter en resa i appen hittar man avgångstider för just den dagen man söker, vill man se avgångar på en annan dag får man söka efter resan på det datumet eller använda tidtabellsfunktionen i appen eller på vår hemsida.

Förstår att detta inte alltid kan tyckas vara enkelt att klura ut själv eller något som förenklar resandet. Vi måste dock anpassa trafiken till de förutsättningar som råder samt till det resandeunderlaget som finns där. Vi kommer ta till oss det som inträffat för att försöka göra det enklare att hitta rätt information.

Närtrafiken styrs utefter behov vid respektive tur. Om det inte inkommer några bokningar för turen så avgår inte heller fordonet. Närtrafiken planeras så att det ska finnas luft och tidsmarginaler mellan hållplatserna. Detta för att det ska finnas tid för att hämta upp flera resenärer om det inkommer många bokningar. Enligt det du beskriver så har du varit med om att närtrafiken varit för tidig till hållplatsen samt att den varit sen.

Om turen är tidig till hållplatsen så inväntar den resenären eller ringar upp resenären om denne har lämnat ett nummer vid bokningstillfället. Att närtrafiken är sen kan bero på många orsaker och vi tar mer än gärna till oss synpunkter på när närtrafiken är sen till en hållplats, detta för att vi ska kunna se över vad som hänt och eventuellt kunna göra justeringar. Ditt förslag om en app för att kunna boka Närtrafik ligger helt i linje med Kalmar länstrafiks ambitioner. Vi jobbar för att kunna erbjuda digital bokning av närtrafik.

Christer Holmgren, trafikdirektör

Annons
Annons
Annons
Annons