GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Vem kommer orka och vilja jobba på fritids?

Är det under skoltiden eller under fritidstiden vi ska lägga vårt fokus?
Insändare • Publicerad 15 juni 2022
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Ska vi som jobbar på fritids och har ett ämne som vi undervisar i behöva välja skola eller fritids?, frågar sig insändarskribenten.
Ska vi som jobbar på fritids och har ett ämne som vi undervisar i behöva välja skola eller fritids?, frågar sig insändarskribenten.Foto: Annika Thunell

2016 blev jag och många andra som läst till fritidspedagog behöriga att undervisa i olika skolämnen från årskurs 1 till 6.

Jag jobbade som idrottslärare på mellanstadiet och fick inte ihop min planering för både skoltiden och fritidstiden. Jag ville veta om det bara var jag som hade svårt med det och skrev på Facebook för att få veta hur det såg ut i resten av landet. Jag fick många svar och majoriteten av dem som svarade hade inte tillräckligt med tid både för fritids och sitt ämne. Det tråkiga är att en del hade slutat på fritids och valt att bara jobba under skoltid.

Ska vi som jobbar på fritids och har ett ämne som vi undervisar i behöva välja skola eller fritids?

Ni som har bestämt att vi fritidspedagoger måste ha ett skolämne får börja tänka om. Annars är jag rädd för att fritidshemmen snart är nedlagda för ingen vill eller/och orkar jobba där. Vi som vill jobba på fritids på eftermiddagarna gör ni till ämneslärare, vad är syftet?

Vad ska vi fritidspedagoger jobba med under skoltid?

Fler och fler fritidspedagoger jobbar med barn med speciella behov. Även de som också ska undervisa i ett skolämne. Det är vi fritidspedagoger som blir deras lärare när de inte kan ta del av den vanliga undervisningen. Jag brinner för dessa barn, och säkert många fritidspedagoger med mig, så det är inte att viljan inte finns. Men har vi fritidspedagoger egentligen rätt kompetens och behörighet att ha dessa uppdrag? Definitivt har vi många gånger i alla fall inte förutsättningarna för dessa uppdrag, i form av tid. Jag vet att dessa uppdrag ser olika ut så man kan inte dra alla över en kam. Men under åren i olika grupper där jag har träffat fritidspedagoger så är majoriteten av oss inte bekväma med uppdraget ”en till en”. Det var inte därför vi utbildade oss till fritidspedagoger. Vår kunskap kan tas tillvara på ett så mycket bättre sätt. Lasse Johansson skrev en insändare den 9 februari 2022 som hade rubriken ”Målet är att alla ska klara av skolan”. Inte en ända gång nämner han oss fritidspedagoger som många gånger undervisar dessa elever som har svårt att klara skolan. Är vi rätt yrkeskategori att undervisa dessa elever?

Vad ska ingå i våra fem timmar för fritidshemmet?

I Kalmar säger kollektivavtalet att de som jobbar på fritids ska ha minst fem timmars planering. Men inget i det avtalet säger att de fem timmarna ska gå till fritidsverksamheten.

Vi som jobbar på fritids ska planera, dokumentera och utvärdera. Vår verksamhet ska också baseras på forskning. Jag vågar säga att majoriteten av oss som jobbar på fritids inte har denna tid att hinna planera, dokumentera och utvärdera på rätt sätt och dessutom läsa forskningsrapporter. För antingen har man inte sina fem timmar eller så äts mycket av de fem timmarna upp av något som har med skolan att göra.

”Undervisningen i fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda eleverna en meningsfull fritid” står det i läroplanen.

Fritidshemmet måste få ett avtal där det står att planeringen ska gå till just fritidsverksamheten och inget annat. Varje enskild pedagog ska inte behöva diskutera med sin chef vad de fem timmarna ska innehålla.

Renodlas inte vårt uppdrag och får vi inte tiden som verkligen är avsatt för just fritidshemmet och dess verksamhet så är jag helt säker på att ingen kommer vilja och/eller orka jobba på fritids om några år.

Linda Fredriksson (stolt fritidspedagog)

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.