GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Vem är banken till för?

Fick häromdagen ett brev från banken om att uppmärksamma ändring av villkor för bankkortet och internetbetalningen vilket kommer att ändras från och med 1/1 2023.
Insändare • Publicerad 19 november 2022
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Insändarskribenten tycker att bankerna inte förstår sin roll i samhället.
Insändarskribenten tycker att bankerna inte förstår sin roll i samhället.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ändringen består i att priset höjs med 20 procent eller 50 kronor, från 250 till 300, för aktuellt bankkort. Internetbetalningens ändring från 175 kronor till 300 vilket gör 125 kronor eller drygt 70 procent i prishöjning.

Att betrakta oss ”kunder” så nedvärderande att kalla gigantiska prishöjningar för ändring är kundförnedrande. Är man inte nöjd med den nya ändringen kan avtalet sägas upp, uttrycker sig privat och kundservicechefen hos den aktuella banken, vilket är fullständigt respektlöst mot mig som kund.

”Har det möjligen blivit bankers uppgift att urholka vanliga människors ekonomi?”

Har mycket stora svårigheter med så kallade bankers syn på mig som kund och konsument att ”tvingas” in i det kontantlösa samhället med betallösningar som många är mycket obekväma med, vilket torde visa sig som ett slags nutidens affärsidé att straffa den enskilda konsumenten. Varför har bankkortsbedrägerierna med utlämnande av bankkoder från många godtrogna äldre ökat och vem bär ansvaret därför?

Är det månne därför ”ändringarna” kommit till stånd för att banker ska ”kompensera” alla bedragna eller är aktieutdelningen och bonusar till ”bankhöjdarna” för låga?

Hoppas få uppleva banker med stark lokalförankring som servar sina kunder och lever på i första hand ränteskillnaden mellan in och utlåning samt leverera hög kundservice. Det är orimligt att behöva betala för att kunna betala och dessutom inte få någon ränta på ett vanligt service och betalkonto.

Har det möjligen blivit bankers uppgift att urholka vanliga människors ekonomi och vem bär ansvaret för att skapa samhälleligt utanförskap för vissa medborgargrupper?

Fram för kontanters bevarande med fler lokala bankkontor som betraktar sina kunder med respekt och ikläder sig ett förväntat samhällsansvar där banken är till för kunderna och inte kunderna är till för banken.

Lars Lindvall

Nybro

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.