GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Vad får hyresgästerna egentligen för hyreshöjningen?

Varför blir det så här? Vilken människosyn speglar beteenden?
Insändare • Publicerad 2 oktober 2020 • Uppdaterad 3 oktober 2020
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Det känns så fel att höra att man vill höja hyran”, skriver insändarskribenten.
”Det känns så fel att höra att man vill höja hyran”, skriver insändarskribenten.Foto: Lars Johansson

Vi ser människor som får panik och är oroliga. Jag ser hur politiker styr upp och försöker förbättra i situationer då det har blivit lite fel och många berörs. Exempelvis när de som har odlingslotter ska tvingas riva sådant som ökar deras trivsel. Eller när företag riskerar att gå under på grund av coronakrisen. Då tar politiker till orda och försöker förbättra. Då tar de ansvar. Det speglar ansvarstagande och att de bryr sig.

När sedan krisen visar sig bland hyresgäster blir det ganska tyst. Förutom ett kort inspel från Roger Holmberg (S), som säger att förhandlingar inte sker genom media. Men det är väl inte det som det handlar om primärt. Utan vad du, jag och våra grannar och familjer råkar ut för.

Som andra har skrivit om. Vad speglar ett sådant beteende? Det handlar väl om mer än om bara en förhandling nu?! Varför inte synliggöra de ensamstående, studenter arbetslösa, pensionärer, yrkesarbetande, hyresgäster med eller utan barn med flera som känner sig bortglömda, som vi har kunnat läsa om, och ta del av deras och andras verklighet?

Nytänk är väl att man kan alltid förbättra och förändra, kanske ska man underhålla fastigheter och göra en besiktning när hyresgäster lever där istället för att man alltid gör en besiktning när man flyttar ut från sin lägenhet.

Så tillsammans kan man komma överens vad som ska göras, kanske en idé att man kan våga fråga hyresgäster vad det vill göra i sina lägenheter för en kvot pengar i underhåll varje år (en del bostadsrättsföretag har det så för sina boende).

”Vi lever mitt i en coronapandemi som ännu inte har stabiliserats.”
Signaturen Hälsningar A om Kalmarhems kommande höjning.

Riksbyggen bostadsrätter på Malmen har inte höjt sina månadsavgifter sedan 2017. En tvårumslägenhet fick i år 100 kronor höjning i månaden. Alltså inte en höjning har skett där på tre år. Trots det har det fått nya investeringar på porttelefon med mera.

Men det är bostadsrätt inte hyresrätt. Många hyresfastighetsföretag förhandlar om hyran och höjer hyran varje år.

Många trivs i sina äldre lägenheter, men fastighetsägarna måste underhålla hyresfastigheterna med målning, slipa golv, renovera kök och bad etcetera utan att man måste höja hyran radikalt varje år.

Vad får hyresgästerna egentligen för hyreshöjningen? Jag tror att alla hyresgäster kan göra en inventering på vad de har fått åtgärdat av fastighetsägaren varje år. Det är vanligt att man bor i lägenheten i många år.

Alla har inte råd eller vill ha dyra hyror eller leva på bostadsbidrag eller ensamstående utan barn får inte bostadsbidrag eller tillägg om man inte har någon sjukdom. Tyvärr är verkligheten så för många som försöker komma in på arbetsmarknaden.

Vad får vi för varje hyreshöjning på hyran varje år?

Varför blev det så här?

Det kan man fråga Kalmarhem och hyresfastighetsägarna?

Vill man inte hellre ha nöjda hyresgäster och invånare som är stolta över Kalmarhem och andra fastighetsägare i Kalmar som avstår i år från att höja hyran?

Vi lever mitt i en coronapandemi som ännu inte har stabiliserats – det känns så fel att höra att man vill höja hyran då.

Hälsningar A

LÄS MER: Fler insändare och artiklar om Kalmarhems planerade höjning:

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.